
To początek nowej ery pecetowego grania.
Z myślą o konsolach Xbox Series X i S Microsoft opracował technologię Direct Storage - interfejs programowania (API) z którego mogą skorzystać deweloperzy gier, by skrócić w nich czasy ładowania. We wrześniu 2020 roku dowiedzieliśmy się, że trafi ona także na PC. Tak się składa, że Microsoft właśnie swoją zapowiedź spełnił.
Droga do gier z DirectStorage otwarta
Przedwczoraj Microsoft opublikował na swoim deweloperskim blogu post, w którym poinformował, że udostępnił API DirectStorage wszystkim swoim parterom. Oznacza to, że technologia ta w końcu będzie mogła zostać wykorzystana w pierwszych pecetowych tytułach.
„Począwszy od dzisiaj gry dla systemu Windows mogą być dostarczane z DirectStorage. To publiczne wydanie SDK (zestawu narzędzi deweloperskich) zapoczątkowuje nową erę krótkich czasów ładowania i szczegółowych światów w grach komputerowych, umożliwiając programistom pełniejsze wykorzystanie szybkości najnowszych urządzeń służących do przechowywania danych.”, czytamy we wpisie.

Schemat działania technologii DirectStorage. | Źródło: Microsoft
Co najlepsze, technologia DirectStorage będzie obsługiwana nie tylko na komputerach z Windows 11, ale również z Windows 10. Niemniej, Microsoft pragnie, aby deweloperzy skupiali się na jej implementacji przede wszystkim w Windows 11. To dlatego, że Windows 11 zaprojektowano, optymalizując w tym systemie procesy zarządzania pamięcią.
Forspoken, czyli DirectStorage w akcji
Kiedy będziemy mogli zagrać w pierwsze gry wykorzystujące DirectStorage? Rzecz jasna nie już dzisiaj. Pierwszą produkcją, która zaprezentuje możliwości technologii na PC, będzie Forspoken. Forspoken to przygodowa gra akcji z elementami RPG, nad którą pracuje studio Luminous Productions, a które 11 października bieżącego roku wyda Suare Enix (na PC i PlayStation 5). 23 marca podczas wydarzenia GDC (Game Developers Conference) AMD ma przeprowadzić wraz z jej twórcami prezentację, która wyjaśni, w jaki sposób technologia DirectStorage została zaimplementowana w Forspoken.
Cóż, z pewnością można stwierdzić, że przynajmniej początkowo nie wszyscy deweloperzy będą chcieli wykorzystywać DirectStorage w swoich grach. To dlatego, że warunkiem działania DirectStorage jest obecność dysku SSD z technologią NVMe, a póki co nie wszyscy gracze takie dyski w swoich komputerach posiadają. Pozostaje mieć nadzieję, że w przyszłości się to zmieni.
Źródło: Microsoft / fot. tyt. mat. Canva