Google pracuje nad ogromną zmianą w Androidzie

Aleksander PiskorzSkomentuj
Google pracuje nad ogromną zmianą w Androidzie
{reklama-artykul}
Google ewidentnie pozazdrościło Apple. Amerykańska firma poinformowała, iż pracuje obecnie nad Privacy Sandbox – zupełnie nowym projektem przeznaczonym dla urządzeń z Androidem. Cała funkcjonalność dotknie aplikacji oraz informacji, które zbierają one na nasz temat.

Na ten moment wygląda na to, że wspomniane wyżej rozwiązanie będzie działać bardzo podobnie do App Tracking Transparency od Apple.

Google zapowiada Privacy Sandbox

Projekt Privacy Sandbox będzie miał na celu ograniczenie informacji pobieranych przez aplikacje na smartfonach z Androidem. W poście na blogu Google twierdzi, iż pracuje nad funkcjonalnościami, które będą działały bez konieczności pobierania identyfikatora reklamowego od użytkownika. Apple stosuje już podobną metodę w swojim App Tracking Transparency. Technologia ATT i jej wykorzystanie przez użytkowników ma kosztować Facebooka w 2022 roku około 10 miliardów dolarów.

W przypadku Google może być jeszcze bardziej ciekawie. Warto bowiem przypomnieć, że ze sprzętów z Androidem korzysta około 85 proc. wszystkich posiadaczy smartfonów na całym świecie. Straty mogą być więc ogromne.

Czym jest w tym wszystkim sam identyfikator reklamowy? To ciąg znaków powiązany z konkretnym urządzeniem, który jest wykorzystywany przez aplikacje i strony internetowe do zbierania informacji na nasz temat. Google ma obecnie badać technologie i rozwiązania, które zmniejszają zakres gromadzonych danych. Co ciekawe, firma nie określiła, jak finalnie będzie wyglądał Privacy Sandbox.

androidprivacysandbox2
fot. Adrien – Unsplash

Można się spodziewać, że nie będzie tak drastycznie, jak w przypadku Apple. Reklamy u Google odpowiadają za większość przychodów firmy. Gigant z Mountain View nie może sobie pozwolić na utratę tak dużej ilości gotówki.

Oprócz Privacy Sandbox, Google pracuje również nad alternatywą dla plików cookie. W tym wypadku idzie… średnio. Ostatnio zaprezentowana technologia FLOC nie spotkała się z ciepłym przyjęciem na rynku. Zamiast FLOC, Google ogłosiło Topics, swoje kolejne podejście do zwiększenia naszej anonimowości w sieci.

Nieważne jak finalnie będzie wyglądał Privacy Sandbox na urządzeniach z Androidem. Amerykanie zrobili naprawdę duży krok do przodu i ciężko będzie im się z niego wycofać.

Sprawa pozostaje rozwojowa.

Źródło: Google / fot. Matt Wojtaś – Unsplash

Udostępnij

Aleksander PiskorzDziennikarz technologiczny - od niemal dekady publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Autor newslettera tech-pigułka. Obecnie zajmuje się wszystkim co związane z szeroko pojętym contentem i content marketingiem Jako konsultant pomaga również budować marki osobiste i cyfrowe produkty w branży technologicznej. Entuzjasta sztucznej inteligencji. W trybie offline fan roweru szosowego, kawy specialty i dobrej czekolady.