Rok 2022 będzie kluczowy dla systemów smart TV. Spodziewamy się konsolidacji

Jan DomańskiSkomentuj
Rok 2022 będzie kluczowy dla systemów smart TV. Spodziewamy się konsolidacji

{reklama-artykul}Coraz więcej telewizorów ma zaawansowane funkcje smart. Już nawet wiele bardzo tanich modeli TV jest oferowanych z systemami smart TV, a nie tylko prostym odtwarzaczem plików czy inną namiastką w pełni multimedialnego urządzenia. Według nowego raportu firmy analitycznej Dataxis, obecny 2022 rok będzie bardzo ważny dla rozdrobnionego rynku systemów smart TV.

Systemy smart TV głównie w rękach trzech graczy, a konsolidacja wciąż postępuje

Według danych Dataxis, od dłuższego czasu smart TV jest głównie oferowane jako oprogramowanie Samsung Tizen, LG WebOS i Google Android TV (czy ostatnio Google TV). Pewien niewielki udział ma też Roku i całkiem spory kawałek tortu zostaje dla wielu mniej popularnych systemów danych producentów telewizorów. Apple TV pominięto z racji występowania tylko na przystawkach smart TV, a nie w samych telewizorach. Od lat widoczny jest trend odchodzenia od mniejszych autorskich systemów (np. Panaconis My Home Screen, Hisense Vidaa, Vizio SmartCast, alternatywne oprogramowanie ma nawet polski Kruger & Matz) i konsolidacji wielkiej trójki (Tizen, WebOS, Android TV), za którą goni Roku.

Rok 2022 będzie kluczowy dla systemów smart TV. Spodziewamy się konsolidacji

Udziały systemów smart TV od 2017 do 2020 roku według Dataxis / Foto: Dataxis via flatpanelshd

Ostatni z systemów swoje 5,8 proc. udziałów w 2020 roku zawdzięcza głównie Ameryce Północnej. Według jego autorów, już w 2019 roku był tam najczęściej wybieraną opcją. A to za sprawą umów z TCL czy Hisense. Jednak poza tym regionem jego pozycja nie jest mocno ugruntowana. Roku zdaje się mieć chrapkę na Amerykę Południową i Europę, ale przed nim daleka droga. Szczególnie że największy partner Roku, czyli TCL, nie stawia tylko na ten system, a w dużej mierze oferuje modele z oprogramowaniem Google.

W 2022 roku na rynku systemów smart TV najwięcej ma zyskać Google i Roku

Ważną pozycję ma też Amazon Fire TV, ale popularność zyskał głównie w Ameryce Północnej i jego sytuacja jest podobna do Roku. Próbuje wejść szerzej do Europy dzięki partnerstwu z firmami Grundig i JVC. Ale nawet Samsung i LG zaczynają udzielać licencji na swoje systemy innym wytwórcom telewizorów, więc dział producentów z pozycji „inne systemy” niekoniecznie postawi tylko na Android TV i Google TV, choć spodziewane są największe wzrosty właśnie dla Google TV/Android TV i Roku.

Rok 2022 będzie kluczowy dla systemów smart TV. Spodziewamy się konsolidacji

Kruger & Matz oferuje własny smart TV oparty o Linuxa, ale według raportu może zmienić go na system innej firmy / Foto: Kruger & Matz

Jak powiedział Guillaume Perrin starszy analityk w Dataxis – „Samsung Tizen i LG webOS to dwie najczęściej używane platformy Smart TV od lat, ale według nowych badań Dataxis, Roku OS i Google Android TV odnotowały największy wzrost w 2020 i 2021 roku, a oczekuje się, że trend będzie kontynuowany w 2022 roku. Roku i Google, a także Amazon z Fire OS, już kilka lat temu zaczęły udzielać licencji na swoje platformy telewizyjne producentom drugiego i trzeciego poziomu.

Zobacz również: Masz Windowsa 11 i nowy procesor Intel Core 11 lub 12 gen? Nie włączysz filmów Blu-Ray 4K

Źródło: flatpanelshd / Foto tytułowe: Pixabay

Udostępnij

Jan DomańskiDziennikarz publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Skupia się głównie na tematyce związanej ze sprzętem komputerowym i grami wideo.