Linux i NVIDIA DLSS? Proszę bardzo! Wszystko dzięki Steam Proton

Maksym SłomskiSkomentuj
Linux i NVIDIA DLSS? Proszę bardzo! Wszystko dzięki Steam Proton
Wyborne wieści dla wszystkich osób korzystających z Linuxa, które od czasu do czasu lubią zagrać w jakąś grę. Okazuje się, że na otwartoźródłowy system operacyjny zmierza wsparcie dla technologii NVIDIA DLSS, będącej w stanie w przypadku wybranych kart NVIDIA przynieść znaczący wzrost liczby klatek na sekundę w kompatybilnych grach. Jest to owoc współpracy firm NVIDIA oraz Valve.

DLSS na Linux dzięki Steam Proton

Steam Proton to narzędzie o otwartym kodzie źródłowym, które pozwala grać w gry z systemu Windows w systemie Linux. Na targach Computex 2021 firma NVIDIA ogłosiła właśnie, że nawiązała współpracę z Valve, aby wprowadzić obsługę Deep Learning Super Sampling (DLSS) do systemu Linux za pośrednictwem Steam Proton. W rezultacie użytkownicy kart graficznych NVIDIA będą mogli cieszyć się płynniejszą rozgrywką.

DLSS potrzebuje kilku rzeczy do działania: układu graficznego GeForce RTX, systemu Windows i gry, która go obsługuje. W rezultacie jest dostępny tylko na komputerach z systemem Windows z niektórymi procesorami graficznymi NVIDIA. Dzięki partnerstwu NVIDIA z Valve, użytkownicy LinuXa również będą mogli z niego korzystać.

NVIDIA podaje, że „wsparcie dla tytułów z Vulkan pojawi się w tym miesiącu” i że „wsparcie DirectX pojawi się na jesieni”.

Co to jest DLSS?

DLSS to nowoczesna technologia wygładzania krawędzi korzystająca z głębokiego uczenia. Dzięki pobieraniu relatywnie niewielkiej liczby próbek na piksel w porównaniu do klasycznego anti-aliasingu, nie obciąża znacząco układu graficznego. Sieć neuronowa tworzy aż 64 próbki na piksel z jednej tylko próbki na pikseli obrazu źródłowego. Dedykowane rdzenie Tensor obecne jedynie w kartach GeForce RTX wykonują wszystkie obliczenia, zwalniając jednocześnie z tego zadania Shadery, które mogą być oddelegowane do innych działań. Sieć neuronowa przetwarza następnie pobrane próbki i przetwarza je w taki sposób, by zagwarantować maksymalnie wysoką jakość obrazu. Działanie DLSS można nazwać bardzo zaawansowaną formą upscallingu, bowiem gra renderowana jest w niższej rozdzielczości, która następnie jest podnoszona. Jednym słowem: NVIDIA DLSS na podstawie obrazu o niskiej rozdzielczości tworzy obraz o wysokiej rozdzielczości o jakości zbliżonej maksymalnie do obrazu, który generowany byłby natywnie w wysokiej rozdzielczości.

Jaki zysk wydajności przynosi DLSS? Praktyka pokazuje, że w wysokich rozdzielczościach po aktywowaniu DLSS przybywa nawet 60% klatek na sekundę.

Źródło: NVIDIA

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.