Spotify zasugeruje piosenki na podstawie emocji i akcentu użytkownika

Piotr MalinowskiSkomentuj
Spotify zasugeruje piosenki na podstawie emocji i akcentu użytkownika
Żyjemy w czasach, gdzie sztuczna inteligencja dosyć mocno wpływa na nasze wirtualne życie. Jakikolwiek krok poczyniony w sieci powoduje m.in. dopasowanie reklam, filmów czy artykułów pod nasze wyszukiwania. Najnowszy wniosek patentowy złożony przez Spotify nieco rozszerza możliwość ingerencji SI w to, co nam się wyświetli.

Spotify zaproponuje piosenki na podstawie naszego głosu

„Najnowszy” to może złe określenie. Wniosek został bowiem przesłany w 2018 roku, lecz dopiero kilka dni temu został zatwierdzony. Spotify przedstawia za jego pośrednictwem technologię wykorzystującą nagrania mowy użytkowników i szum tła do polecenia konsumentom określonej muzyki czy podcastów. Brzmi dosyć przerażająco, prawda?

„Nagrania mowy” brzmią dość ogólnie. Nie chodzi tu o język jakim się posługujemy, ale np. intonację, akcent i rytm. Algorytm przetworzy to co usłyszał i określi stan emocjonalny nadawcy, płeć oraz wiek. Ba! Stwierdzi nawet gdzie się znajdujemy i czy jesteśmy sami, czy w grupie osób.

Oczywiście wszystko wydaje się naprawdę świetne jeśli spojrzymy tylko przez pryzmat rozwoju technologii. Z etycznego punktu widzenia jest to oczywiście nieco bardziej skomplikowane i raczej nie wszyscy zgodzą się „na śledzenie” tego, co mówią tylko po to, by usłyszeć lepiej dopasowane piosenki.

U.S. Patent 10,891,948 by Pitchfork News

Nie wiadomo też czy Spotify w ogóle zdecyduje się na wdrożenie opisanych algorytmów. Mamy do czynienia z patentem (jednym z wielu), które mogą być skreślone z listy planów nawet już teraz. Redakcja portalu Pitchfork skontaktowała się ze streamingowym gigantem, który stwierdził, że:

Złożyliśmy wnioski patentowe dla setek nowości i regularnie składamy nowe zgłoszenia. Niektóre z tych patentów staną się częścią przyszłych produktów, a inne nie. Naszą ambicją jest stworzenie najlepszych wrażeń dźwiękowych, ale w tej chwili nie mamy żadnych informacji do przekazania.

Źródło: Pitchfork / Foto. Spotify

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.