Kod źródłowy do Dooma ze SNES udostępniono na GitHubie

Maksym SłomskiSkomentuj
Kod źródłowy do Dooma ze SNES udostępniono na GitHubie

Doom, ten oryginalny z 1993 roku, a nie reboot wydany w 2016 roku, otrzymał niejeden port. W nowy tytuł można zagrać między innymi na komputerach z MS-DOS, z Windowsem, Linuxem, MacOS X czy Solaris 2.4+, a także na konsolach – takich jak Amiga, Atari, PlayStation 2 i 3 lub SNES. Teraz kod źródłowy ostatniej z wymienionych wersji został udostępniony w sieci, dzięki czemu każdy może go przejrzeć – za darmo.

Niemożliwe stało się możliwe

Jaka jest historia Dooma w wariancie przeznaczonym na konsolę Super Nintendo Entertainment System? W skrócie, tytuł ten został oparty na zupełnie innym silniku niż wersja oryginalna, bazująca na silniku Doom engine. Nowy silnik – Reality – został napisany przez programistę Randala Lindena. Dzięki niemu Doom był w stanie działać na 16-bitowej konsoli, bardzo ograniczonej w kwestii pojemności oraz pamięci.

Rzecz jasna, aby uzyskać taki rezultat, należało dokonać istotnych poświęceń. W Doomie na SNES zrezygnowano chociażby z tekstur, które pierwotnie pokrywały podłogi i sufity. Zastąpiono je grafikami przestawiającymi pojedynczy kolor. Gra nie otrzymała również pewnych poziomów, a modele przeciwników zostały znacznie uproszczone. Z resztą rozdzielczość tej produkcji jest na SNES wyraźnie niższa.

Doom w wersji na SNES zadebiutował na rynku dwa lata po premierze oryginału – 1 września 1995 roku. Co ciekawe, ta edycja gry otrzymała w większości negatywne recenzje.

Doom na SNES – kod źródłowy

To właśnie wspomniany programista – Randal Linden – postanowił podzielić się ze światem kodem źródłowym snesowego Dooma. Znajdziecie go na GitHubie, pod tym adresem. Dla wielu osób jego udostępnienie może nie mieć większego znaczenia. Znajdzie się pewnie jednak niejeden moder, który postanowi go pobrać, by z nim poeksperymentować. Kto wie, jakie będą rezultaty takich eksperymentów.

Źródło: PC Gamer, fot. tyt. Id Software

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.