Sztuczna inteligencja z MIT przewidzi, jakimi jesteście kierowcami

Maksym SłomskiSkomentuj
Sztuczna inteligencja z MIT przewidzi, jakimi jesteście kierowcami
{reklama-artykul}
Mimo że póki co autonomiczne auta są na drogach rzadkością, ich liczba powoli, ale stopniowo rośnie, a szczególnie w takich państwach jak USA. Ten fakt może być bardzo problematyczny, i to nie dlatego, że autonomiczne samochody mogą zabrać pracę chociażby taksówkarzom, a dlatego, że póki co koegzystencja aut tradycyjnych i autonomicznych może stwarzać dla uczestników ruchu zagrożenie. Zagrożenie to wynika z faktu, iż systemy sztucznej inteligencji mają tendencję do zakładania, że każdy kierowca zachowuje się w tak samo racjonalny i przewidywalny sposób. Jeżeli posiadacie prawo jazdy, z pewnością doskonale wiecie, że jest to dalekie od prawdy.

Omawiany problem właśnie próbują rozwiązać z badacze z laboratorium CSAIL (ang. Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory) MIT. Jako że przewidywanie zachowania kierowców ma być dla sztucznej inteligencji niebywale trudne (bowiem wymaga pewnego stopnia świadomości społecznej), uczeni sięgnęli po narzędzia z dziedziny psychologii społecznej. Z pomocą tych narzędzi pomogli oni systemowi sklasyfikować zachowania kierowców, dzieląc te zachowania na egoistyczne oraz altruistyczne.

Gdy badacze z MIT przetestowali swój algorytm, z pomocą manewrów obejmujących zmianę pasa ruchu oraz wykonywanie niebezpiecznych skrętów w lewo, okazało się, że ten potrafi przewidywać zachowanie innych samochodów z dokładnością o 25 procent większą niż wcześniej. Podczas symulacji skrętu w lewo samochód z uczonych wiedział na przykład, że musiał poczekać, gdy z naprzeciwka jechał kierowca „egoistyczny”, i że mógł skręcić, gdy z naprzeciwka jechał kierowca „bezinteresowny”.

mit si
Sztuczna inteligencja z MIT potrafi określić, czy kierowca w aucie przed nim jest kierowcą przejawiającym zachowania altruistyczne czy też egoistyczne. Źródło: MIT

„Praca z ludźmi i wokół nich oznacza konieczność zrozumienia ich intencji w celu lepszego zrozumienia ich zachowania.”, powiedział główny autor pracy naukowej opisującej algorytm, Wilko Schwarting. Tendencje ludzi do współpracy lub współzawodnictwa często wpływają na to, jak zachowują się kierowcy. Pisząc tę pracę staraliśmy się zrozumieć, czy rzeczywiście można określić to ilościowo.”

Rzecz jasna, zanim omawiany algorytm będzie można zastosować na drogach, musi on zostać jeszcze porządnie dopracowany. Nie zmienia to jednak faktu, że system ten może być bardzo przydatny, i to nie tylko dla samojeżdżących samochodów. System ten mógłby również generować podpowiedzi dla samych kierowców, uławiając im dostosowywanie swojego zachowania do zachowania kierowców wkoło nich. Poza tym, mógłby on pomóc autonomicznym autom w przejawianiu bardziej ludzkiego zachowania, co ułatwiłoby kierowcom zrozumienia zachowania tych pojazdów na drogach.

Źródło: MIT

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.