TA STRONA UŻYWA COOKIE. Usługodawca oraz jego zaufani partnerzy korzystają z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, reklamowych oraz realizacji usług, w tym również aby wyświetlać użytkownikom najbardziej dopasowane oferty i reklamy.
Usługodawca i jego zaufani partnerzy wymagają zgody użytkownika na gromadzenie danych w celu obsługi spersonalizowanych treści i ogłoszeń. Jeśli korzystasz ze strony instalki.pl bez zmiany ustawień przeglądarki, to oznacza to, że nie wyrażasz sprzeciwu co do otrzymywania wszystkich plików cookies na swoje urządzenie ze strony instalki.pl.
Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Od dnia 25.05.2018 r. na terenie Unii Europejskiej wchodzi w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z regulaminem oraz polityką prywatności serwisu  [X]
Instalki.pl » Aktualności » Software » Teraz ray tracing można wypróbować nawet w… Excelu - sprawdźcie sami!
Czwartek, 22 Sierpień 2019 09:39, Wpisany przez Anna Borzęcka
excel-raytracing
Tak, w Excelu!

Naprawdę zaskakujące bywa to, co niektórzy ludzie potrafią stworzyć wewnątrz pewnych programów czy gier. Słyszałam już chociażby o kilku interesujących przykładach z Minecrafta – działającym Game Boyu, smartfonie, czy też… Minecrafcie 2D wewnątrz skrzynki – i nie tylko. W Excelu z kolei w zeszłym roku ktoś zdołał stworzyć działającego FPS-a. Teraz Excel ponownie został wykorzystany w nietypowy sposób. Użytkownik Reddita o pseudonimie s0lly opracował w nim demo ray tracingu. Dokładnie tak!

Ray tracing, czyli „śledzenie promieni” to technologia, która pozwala na symulowanie fizycznego zachowania światła i renderowanie w czasie rzeczywistym kinowej jakości grafiki w nawet najbardziej zaawansowanych graficznie grach. Nie jest ona znana od dzisiaj, ale jeszcze nie tak dawno jej powszechne wykorzystywanie nie było możliwe ze względu na ograniczenia w mocy obliczeniowej komputerów. To zmieniło się za sprawą kart graficznych GeForce RTX. Od momentu debiutu tych kart lista gier wspierających ray tracig stale się powiększa. Już wkrótce wykorzysta go także wspomniany Minecraft.

s0lly opracował swoje demo ray tracingu po to, aby każdy mógł na własne oczy przekonać się, na czym raytracing polega i zrozumieć jego podstawowe zasady. Utworzony przez niego plik można pobrać za darmo z serwisu GitHub, a następnie w bardzo prosty sposób demo uruchomić.

Aby demo zadziałało, wystarczy uruchomić plik „RaytracerInExcel_CopyFormulae.xlsb” w Excelu, przejść do zakładki „Objects” i w niej zaznaczyć cały wiersz o numerze 24. Następnie jego zawartość należy skopiować i wkleić do wierszy o numerach od 25 do 14405 (tak, oczy Was nie mylą). Uwaga, nawet stosunkowo mocny komputer będzie potrzebował przynajmniej kilkunastu sekund na ukończenie tej akcji, więc bądźcie cierpliwi. Ostatni krok polega na włączeniu zakładki „screen” i kliknięciu na napis „Animate” (wtedy animacja będzie przebiegać wzdłuż wcześniej ustalonego toru) lub „Play” (wtedy będziemy mogli sterować nią sami z pomocą klawiszy WASD).

excel-raytracing2

Cóż, jak zapewne się przekonacie, Excel nie jest idealnym programem do renderowania grafiki z ray tracingiem. Moja maszyna (wyposażona w kartę graficzną GeForce GTX 1070 Ti) pokazywała kolejną klatkę animacji co około 4 sekundy. Na wideo opublikowanym przez twórcę dema wygląda ona dużo lepiej.



Gorąco zachęcamy Was do wypróbowania opisanego dema, nawet jeśli nie dysponujecie kartą graficzną z serii RTX. Naprawdę ciężko uwierzyć w to, że coś takiego udało się stworzyć w Excelu, tak więc warto przekonać się o tym na własne oczy.

Źródło: Reddit