Google ograniczy możliwość blokowania reklam w Chrome

Maksym SłomskiSkomentuj
Google ograniczy możliwość blokowania reklam w Chrome
Według najnowszych danych, z przeglądarki Google Chrome korzysta obecnie 65% internautów. To, co teraz przeczytacie będzie ciosem dla naprawdę sporego odsetka osób. Krótko: Google mocno ograniczy możliwość blokowania reklam popularnym rozszerzeniom takim jak uBlock Origin i AdBlock. Chodzi oczywiście o pieniądze.

W sieci jakiś czas temu ukazał się oficjalny dokument Google o nazwie Manifest V3. Znajduje się w nim bardzo dużo treści, które mogą okazać się interesujące dla użytkowników zaawansowanych i twórców aplikacji – tym polecamy jego dokładną lekturę. Wszystkich bez wyjątku powinien zainteresować fragment związany ze zmianą uprawnień i API udostępnianego twórcom rozszerzeń. Chodzi tu przede wszystkim o API webRequest, które umożliwia blokowanie reklam. Google chce zmienić interfejs programowania aplikacji w taki sposób, aby blokowanie reklam nie było możliwe przed ich załadowaniem. Co to oznacza?

Cóż, być może reklamy w Google Chrome nie będą widoczne po wczytaniu strony, ale będą one pobierane i zużyją tym samym cenne dane pakietowe. Przez to, że reklamy będą pobierane do pamięci komputerów i smartfonów, wolniej wczytywały się będą kluczowe treści na stronach. Do tej pory dzięki API webRequest blokery reklam zapobiegały pobieraniu niechcianych banerów. Google mówi, że zmiana API przyniesie wzrost wydajności rozszerzeń, co wydaje się absurdem, skoro ogólne doświadczenie płynące z surfowania po Internecie będzie gorsze – ot choćby przez kłody rzucane pod nogi twórcom narzędzi blokujących reklamy.

Google zapowiada, że interfejs programowania nie zostanie zmieniony jedynie dla wersji Enterprise, wykorzystywanej często w przedsiębiorstwach.

Google jest w zasadzie monopolistą na rynku przeglądarek (druga Mozilla Firefox ma 10% udziałów), więc nikt nie powinien być zaskoczony postępowaniem giganta. Google zarabia krocie na reklamach i coraz to popularniejsze programy blokujące reklamy są przeszkodą na drodze do zwiększania wpływów. Co można zrobić w tej sytuacji? Rozwiązanie jest bajecznie proste: wybrać inną przeglądarkę.

Źródło: Google

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.