Apple, które samo stworzyło ten rynek wydając w kwietniu 2010 roku iPada pierwszej generacji, było dotychczas liderem. Jeszcze w 2012 roku do firmy z Cupertino należało 52,8 procent rynku światowego. Gartner podaje, że w 2013 roku udziały Apple spadły do 36%. Teoretycznie mniejszy udział w rynku nie oznacza braku wzrostu sprzedaży iPadów. Na całym świecie sprzedano ponad 70 milionów sztuk (prawie 9 milionów więcej niż w 2012 roku).
Systemy operacyjne na rynku tabletów w 2013 roku / Źródło: Gartner
Apple nie oddało korony jeżeli popatrzymy na dane dotyczące dostawców sprzętu. Faktycznie, Android ma większy udział w rynku niż iOS ale trzeba pamiętać, że system od Google dostępny jest na urządzeniach wielu producentów. Apple działa inaczej – dostarcza zarówno oprogramowanie jak i hardware. Żaden indywidualny producent nie zdołał osiągnąć sprzedaży nawet zbliżonej do Apple (70 milionów sztuk). Najlepszy z pozostałych okazał się Samsung, który sprzedał 37,4 mln urządzeń. Ostatnie miejsce na podium zajął Asus (11,0 mln sztuk), a tuż za nim uplasował Amazon (9,4 mln sztuk) i Lenovo (6,5 mln sztuk). Wszyscy pozostali producenci sprzedali łącznie 60,7 mln sztuk.
Producenci i sprzedaż tabletów w 2013 roku / Źródło: Gartner
Na koniec warto wspomnieć o Microsofcie. Gigant z Redmond nie ma się czym chwalić. Producentom tabletów z systemem Windows udało się sprzedać łącznie 4 miliony sztuk co stanowi zaledwie 2,1% rynku.