NASA: Ta asteroida może zepsuć Twoje walentynki w 2046 roku

NASA: Ta asteroida może zepsuć Twoje walentynki w 2046 roku
Eksperci donoszą, że warto mieć oko na nowo odkrytą asteroidę, która krąży wokół Słońca. 2023 DW, bo tak brzmi jej nazwa, ma średnicę wynoszącą prawie 50 metrów. Istnieją szanse, że 14 lutego 2046 roku uderzy w Ziemię.

Prawdopodobieństwo małe, ale jest

O jak dużych szansach mowa? NASA określa jej jako małe. ESA stwierdziła zaś, że wynoszą około 1 na 625, czyli 0,16%. Czy jest się zatem czego bać? Śpieszymy z wyjaśnieniami.

2023 DW została oceniona w jedenastopunktowej skali Torino na 1. Oznacza to w skrócie, że jej prawdopodobieństwo zderzenia z Ziemią, chociaż nie jest zerowe, jest znikome. Nie wymaga zatem powiadamiania opinii publicznej. Daleko jej do oceny na 10, przysługującej obiektom, które na pewno zderzą się z Ziemią i spowodują globalne zniszczenia. Ba, aby 2023 DW została oceniona na 3 w skali Torino, szanse na jej zderzenie z Ziemią, z możliwością wywołania lokalnych zniszczeń, musiałyby być większe niż 1%.

Skutki potencjalnego zderzenia

Załóżmy jednak, że 2023 DW zderzy się z Ziemią. Co stanie się, gdy to tego dojdzie? To będzie zależeć od wielu czynników, w tym prędkości asteroidy, kąta uderzenia czy składu asteroidy, który w tym momencie nie jest znany.

Warto przypomnieć, że w 1908 roku asteroida o podobnych rozmiarach spowodowała tak zwaną katastrofę tunguską. Asteroida ta eksplodowała przed uderzeniem w Ziemię, powalając 80 milionów drzew na obszarze 2150 kilometrów kwadratowych. Mowa o obszarze porównywalnym pod względem powierzchni do Kapsztadu. Dobrze, że był on w dużej mierze niezaludniony.

Oczywiście, jeśli 2023 DW uderzy w naszą planetę, nie doprowadzi do zagłady cywilizacji – asteroida, która zabiła dinozaury, była od niej jakieś 200 razy większa. Mogłaby spowodować jednak niemałe zniszczenia i stanowić zagrożenie dla wielu ludzi.

Obiekt, który naukowcy będą mieli na oku

W tej chwili 2023 DW znajduje się obecnie jakieś 0,14 jednostki astronomicznej od Ziemi. Pędzi z prędkością 24,63 kilometrów na sekundę.

Asteroidę odkryto 26 lutego bieżącego roku. Potrzebuje ona 271 dni, aby wykonać pełne okrążenie wokół Słońca. Jej losy można śledzić w czasie rzeczywistym, dzięki NASA i platformie Eyes on Asteroids.

Jako że 2023 DW tak naprawdę dopiero co została odkryta, astronomowie zamierzają zebrać na jej temat więcej danych. Dane te pozwolą z większą pewnością określić szanse uderzenia asteroidy w Ziemię.

Zadaniem Biura ds. Koordynacji Obrony Planetarnej będzie podjęcie decyzji czy i kiedy w kwestii 2023 DW konieczne będzie podjęcie jakichkolwiek działań. Cóż, misja DART pokazała, że trajektorię lotu asteroidy można zmienić. Jeśli będzie trzeba, ten fakt z pewnością zostanie wykorzystany.

Źródło: NASA, fot. tyt. NASA