25000 czarnych dziur na jednym zdjęciu. Całość robi wrażenie

Aleksander PiskorzSkomentuj
25000 czarnych dziur na jednym zdjęciu. Całość robi wrażenie
{reklama-artykul}
Na pierwszy rzut oka zdjęcie, które znajdziecie w tym tekście może wyglądać, jak zwykła mapa gwiazd, jednak nie dajcie się zmylić. Każda kropka na tej fotografii przedstawia ogromną, supermasywną czarną dziurę – każda z nich znajduje się w innej galaktyce. Jak powszechnie wiadomo, przynajmniej jedna supermasywna czarna dziura znajduje się w sercu każdej z galaktyk.

Tego typu prawidłowość została potwierdzona przez astronomów już co najmniej kilkukrotnie.

25000 czarnych dziur na jednym zdjęciu

Grupa astronomów z Uniwersytetu w Leiden w Holandii wykorzystała emisje radiowe do mapowania wszystkich czarnych dziur, które można zobaczyć na wybranej części północnego nieba. 256 godzin obserwacji przełożyło się na powstanie mapy w postaci zdjęcia, które przedstawia niesamowitą wręcz ilość czarnych dziur. Praca astronomów zostanie opublikowana w czasopiśmie Astronomy & Astrophysics.

Kierownik badań Francesco de Gasperin nie ukrywa zadowolenia z postępów. Do wykonania mapy, naukowcy wykorzystali zupełnie nowe metody konwersji sygnałów radiowych, które pozwoliły lepiej przyjrzeć się niebu. W operacji pomogły superkomputery z nowymi algorytmami, które korygowały wpływ jonosfery Ziemi na obserwacje co mniej więcej cztery sekundy.

25tysczarnychdziur2
fot. LOFAR / LOL Survey – Phys.org

Mapa, na której znalazło się około 25 tysięcy supermasywnych czarnych dziur obejmuje zaledwie… 4 procent północnej połowy nieba. Astronomowie planują kontynuować swoją pracę do momentu, w którym nie uda im się sporządzić dokładnej mapy całej, północnej części nieboskłonu.

Oprócz supermasywnych czarnych dziur, mapa stworzona przez Francesco de Gasperina i jego zespół pozwala także na wgląd w skomplikowaną strukturę Wszechświata.

Jak widać na fotografii, każda malutka kropka na mapie odzwierciedla element o wielkości Księżyca. Po raz kolejny kosmos zaskoczył więc swoimi rozmiarami oraz potęgą znajdującą się często w niesamowitej odległości od naszej planety.

Źródło: Phys.org / fot. Neven Krcmarek – Unsplash

Aleksander PiskorzDziennikarz technologiczny - od niemal dekady publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Autor newslettera tech-pigułka. Obecnie zajmuje się wszystkim co związane z szeroko pojętym contentem i content marketingiem Jako konsultant pomaga również budować marki osobiste i cyfrowe produkty w branży technologicznej. Entuzjasta sztucznej inteligencji. W trybie offline fan roweru szosowego, kawy specialty i dobrej czekolady.