Różowa planeta istnieje i to blisko Ziemi – Zobacz jak wygląda

Różowa planeta istnieje i to blisko Ziemi – Zobacz jak wygląda
{reklama-artykul}
Dotychczas odkryto naprawdę mnóstwo egzoplanet, chociaż to zapewne niewielki ułamek wszystkich, które istnieją. Niektóre z tych planet są kompletnie „nie z tej ziemi”. Na jednych pada deszcz w postaci żelaza, inne składają się w całości z węgla i diamentu, są wielokrotnie większe od Jowisza czy też niespodziewanie zimne lub gorące. Pewne planety mają też nietypowe, rzadko spotykane barwy, tak jak GJ 504b.

Niecodzienny kosmiczny widok

GJ 504b, o istnieniu której właśnie postanowiła przypomnieć NASA, to planeta zlokalizowana około 57 lat świetlnych z dala od Ziemi, w układzie gwiazdy 59 Virginis. Jest ona gazowym olbrzymem, atmosfera którego posiada wyjątkowy kolor – różowy – lub jak kto woli magenta. Odkryto ją w 2013 roku.

rozowa-planeta
Różowa planeta GJ 504b. Wizja artysty. | Źródło: NASA/Goddard Space Flight Center/S. Wiessinger

GJ 504b jest tak duży jak Jowisz, jednak jego masa jest już kilka razy większa. To powiedziawszy, stanowi on „najlżejszą” planetę krążącą wokół gwiazdy podobnej do Słońca, jaką udało się zaobserwować bezpośrednio.

Tak, GJ 504b została zaobserwowana przez astronomów bezpośrednio, z pomocą Teleskopu Subaru znajdującego się w obserwatorium Mauna Kea na Hawajach. Co ciekawe, jest ona również jedną z najstarszych planet pozasłonecznych odkrytych dzięki tej metodzie obserwacji, choć w porównaniu do Ziemi jest niebywale młoda. Jej wiek szacuje się na 160 milionów lat. Ziemia ma natomiast około 4,5 miliarda lat.

Cecha związana z wiekiem

To właśnie wiek GJ 504b sprawia, że atmosfera planety ma różowy kolor. Gdy planety powstają, są bardzo gorące, i pozostają gorące na długo po swojej formacji. Zwykle potrzeba setek milionów lat na to, aby planeta się ochłodziła. Skoro GJ 504b ma około 160 milionów lat, nie miała na to jeszcze zbyt dużo czasu. Zatem, jej ciepło nadaje jej różowy odcień, który NASA porównuje do „ciemnego kwiatu wiśni”.

rozowa-planeta-2
Porównanie wielkości Jowisza i GJ 504b. | Źródło: NASA

„GJ 504b jest około 4 razy masywniejsza niż Jowisz, a jej efektywna temperatura wynosi 237 stopni Celsjusza.”, wyjaśnia NASA. „Krąży wokół gwiazdy typu G0 zlokalizowanej w gwiazdozbiorze Panny – GJ 504, która jest nieco cieplejsza niż Słońce i ledwie widoczna gołym okiem. Gwiazda ta znajduje się 57 lat świetlnych z dala od Ziemi, a naukowcy szacują, że układ ma około 160 milionów lat – w oparciu o metody, które wiążą kolor gwiazdy i okres jej rotacji z jej wiekiem.”

Ciekawe, jakie jeszcze niesamowite planety skrywa Wszechświat. Badając je możemy dowiedzieć się jeszcze więcej o procesach powstawania ich samych oraz gwiazd, którym towarzyszą. Ba, dzięki nim możemy poszerzyć naszą wiedzę na temat Układu Słonecznego. Ciekawe, czy dawno temu Jowisz także był różowy.

Źródło: NASA, fot. tyt. Pixabay/Pexels