Naukowcy połączyli naturalne i sztuczne neurony poprzez internet

Tomasz BielskiSkomentuj
Naukowcy połączyli naturalne i sztuczne neurony poprzez internet
{reklama-artykul}
Elon Musk od dawna zapewnia, iż w najbliższej przyszłości ludziom uda się stworzyć w pełni funkcjonujący interfejs mózg-komputer. Naukowcy z Wielkiej Brytani, Szwajcarii, Niemiec oraz Włoch pracowali nad projektem, który pozwolił na połączenie sztucznych neuronów wraz z tymi naturalnymi. Wszystko to za pośrednictwem sieci internetowej, która pozwala biologicznym i „krzemowym” neuronom komunikować się między sobą. Warto pamiętać, iż obecnie mamy do czynienia z bardzo wczesnym etapem całego projektu.

Eksperyment naukowców objął hodowlę neuronów dla szczurów, które zostały wykorzystane do przesyłania sygnału. Dane zostały przesłane za pośrednictwem internetu pomiędzy Włochami a szwajcarskim Zurychem. Rezultatem eksperymentu była prosta demonstracja wskazująca, iż sztuczne oraz biologiczne neurony można komunikować ze sobą dwukierunkowo, w czasie rzeczywistym.

Stefano Vassanelli, naukowiec na wydziale nauk biomedycznych poinformował, iż po raz pierwszy naukowcom udało się wykazać, iż sztuczne neurony umieszczone na czipie da się bezpośrednio połączyć z tymi, które są tworzone w naturalny, biologiczny sposób.

neuronypolaczenie2

W dłuższej perspektywie naukowcy chcą wykorzystać sztuczne sieci neuronowe do przywrócenia prawidłowego działania uszkodzonych części mózgu – czy to w wyniku choroby czy też po urazach. Największym celem jest zniwelowanie choroby Parkinsona czy też występującej często epilepsji. PO osadzeniu w specjalnym implancie, neurony będą działać jako swoista proteza, która będzie adaptowała się do naturalnych warunków pracy mózgu.

Zespół naukowców pracuje obecnie nad finansowanym przez Unię Europejską projektem, w którym technologia połączenia neuronów jest prezentowana na żywym zwierzęciu.

Więcej na temat samego projektu możecie przeczytać w artykule, który został opublikowany w czasopiśmie Scientific Reports.

Przyszłość zapowiada się bardzo interesująco. Oczywiście warto pamiętać, że minie jeszcze długo czasu zanim zobaczymy tego typu rozwiązania w zastosowaniu u ludzi.

Źródło: DT

Tomasz BielskiTomek związany jest z serwisem instalki.pl od ponad dekady. Zajmuje się redagowaniem treści, okazjonalną publicystyką oraz dba o aktualizacje w dziale download.