ESA stworzyła kalendarz ze zdjęciami z teleskopu Hubble’a – możesz go mieć za darmo

{reklama-artykul}
30 lat – już niemal tyle czasu na orbicie Ziemi spędził Kosmiczny Teleskop Hubble’a, który dla astronomów wciąż jest jednym z najważniejszych instrumentów obserwacyjnych. Europejska Agencja Kosmiczna postanowiła ten fakt uczcić, wydając specjalny kalendarz, w którym znalazły się wybrane ciekawe zdjęcia wykonane przez słynny teleskop.

Kosmiczny Teleskop Hubble’a został wyniesiony na orbitę 24 kwietnia 1990 roku. Od maja tego samego roku, aż do dzisiaj, obserwuje on przestrzeń kosmiczną w zakresie światła widzialnego, ultrafioletowego oraz bliskiej podczerwieni. Na podstawie zebranych przez niego danych napisano i opublikowano w renomowanych czasopismach ponad 15 tysięcy prac naukowych. Trudno zliczyć wszystkie zdjęcia, które ten na przestrzeni lat wykonał.

hubble ukryte skarby 2

We wrześniu 2019 roku Europejska Agencja Kosmiczna zapoczątkowała na Facebooku i Instagramie akcję, w ramach której, pod tagiem #Hubble30, zaprezentowała 30 zdjęć z teleskopu Hubble’a. Zdjęcia te określono jako „ukryte skarby”, jako że nie należały one do najbardziej znanych fotografii wykonanych przez teleskop, mimo że były równie piękne i ciekawe. 12 spośród tych zdjęć, które otrzymało najwięcej polubień, trafiło do wspomnianego kalendarza opublikowanego przez ESA – kalendarza „Ukryte Skarby Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Rzecz jasna mowa o kalendarzu na 2020 rok.

Najważniejszą informacją związaną z kalendarzem jest fakt, że ESA udostępniła go w formie elektronicznej. Jakość tej formy jest na tyle wysoka, że każdy może sobie kalendarz wydrukować, umieścić gdzie tylko zechce, a potem cieszyć się zdjęciami teleskopu przez cały rok.

Aby pobrać plik zawierający kalendarz gotowy do druku, wystarczy przejść pod ten adres.

hubble ukryte skarby 3

Które zdjęcie spośród tych umieszczonych w kalendarzu podoba się Wam najbardziej? Moim faworytem zdecydowanie jest fotografia reprezentująca czerwiec. Jak można wyczytać na drugiej stronie kalendarza, przedstawia ona Sharpless 2-106 – zwarty obszar gwiazdotwórczy zlokalizowany w konstelacji Łabędzia.

Źródło: ESA