Instalki.pl » Aktualności » Nauka » Naukowcy z MIT przypadkowo stworzyli najczarniejszy materiał w historii
Piątek, 13 Wrzesień 2019 21:11, Wpisany przez Piotr Malinowski
mit czarny
Nauka potrafi zaskoczyć.

Jeśli myśleliście, że czerń nie może stać się jeszcze bardziej czarna, to nic bardziej mylnego. Inżynierowie z Massachusetts Institute of Technology (MIT) stworzyli właśnie materiał, który jest 10 razy ciemniejszy od dotychczas uważanego za najczarniejszy. Nowe odkrycie pochłania ponad 99,995 procent światła, co już samo w sobie robi wrażenie.

Materiał wykonany jest z nanorurek węglowych, które zostały ułożone pionowo na folii aluminiowej wytrawionej chlorem. Najbardziej zaskakuje w tym wszystkim to, iż naukowcy odkryli „czarniejszą czerń” zupełnym przypadkiem. Jak do tego w ogóle doszło?

Badacze eksperymentowali ze wspomnianymi nanorurkami na materiałach przewodzących prąd elektryczny. Ich głównym celem było zwiększenie właściwości termicznych i elektrycznych tychże rurek. W wyniku kilkudziesięciu prób powstało coś, co zaskoczyło naukowców. O tym, że stworzyli coś dotychczas nieosiągalnego dowiedzieli się dopiero, gdy zbadali współczynnik odbicia światła czerni.

Kolor kolorem, ale kluczowym pytaniem jest – czy odkrycie można wykorzystać w jakiś praktyczny sposób? Okazuje się, że tak! Profesor aeronautyki i astronautyki w MIT, Brian Wardle, proponuje zastosowanie materiału w optycznych żaluzjach teleskopów kosmicznych redukujących niepożądane odbijanie światła.

Źródło: Engadget