Od dnia 25.05.2018 r. na terenie Unii Europejskiej wchodzi w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z regulaminem oraz polityką prywatności serwisu  [X]
Instalki.pl » Aktualności » Nauka » Naukowcy potwierdzają: ta planeta może być drugą Ziemią
Czwartek, 12 Wrzesień 2019 13:03, Wpisany przez Mateusz Ponikowski
ubrown1
Woda i odpowiednia temperatura na pokładzie.

Kosmiczny Teleskop Hubble’a po raz kolejny odpowiedzialny jest za niezwykłe odkrycie. W ciągu ostatnich dni udało mu się znaleźć parę wodną w atmosferze odległej egzoplanety znanej jako K2-18b. K2-18b to planeta o masie ośmiokrotnie większej od masy Ziemi. To także jedyna znana ludziom planeta znajdująca się poza Układem Słonecznym, na której powierzchni znajduje się nie tylko woda, ale również temperatury mogące sprzyjać powstaniu życia.

O najnowszych doniesieniach poinformowali naukowcy bezpośrednio przez Nature Astronomy. Odkrycie wody w atmosferze K2-18b jest pierwszym udanym odkryciem tego typu – oznacza ono także, iż woda na K2-18b może znajdować się w stanie ciekłym na powierzchni planety. Cała planeta posiada jednak inny skład chemiczny atmosfery niż znana nam Ziemia. Odczyty pochodzące z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a sugerują także, iż w atmosferze K2-18b może znajdować wodór oraz hel.

Chociaż sama planeta posiada dużo większe rozmiary od Ziemi, NASA oficjalnie potwierdziła, iż jest to pierwsze tego typu miejsce, które teoretycznie nadawałoby się do zamieszkania. Pierwotnie K2-18b została odkryta w 2015 roku i została skatalogowana jako jedna z setek „super-ziem”. Podobnych planet poza naszym Układem Słonecznym jest około czterech tysięcy.

K2-18b znajduje się w odległości około 110 lat świetlnych od Ziemi – to odległość, której nie będziemy w stanie jako ludzkość pokonać jeszcze przez bardzo długi czas. Naukowcy sugerują jednak, iż misja NASA TESS przyczyni się do nowych odkryć podobnych planet na przestrzeni najbliższych lat oraz dekad – bardzo możliwe, że któreś z miejsc będzie znajdowało się nieco bliżej.

Teleskop Jamesa Webba, który trafi na orbitę naszej planety udzieli nowych odpowiedzi w kontekście atmosfery opisywanych „super-ziem” i pozwoli nam dokładniej zbadać skład ich atmosfery w przyszłości.

Źródło: DT