Na Marsie znaleziono zupełnie nowy krater – powstał dosłownie „chwilę” temu

Na Marsie znaleziono zupełnie nowy krater – powstał dosłownie „chwilę” temu
{reklama-artykul}

Mars, jak wiele skalistych ciał niebieskich, posiada całkiem sporo kraterów uderzeniowych. Rzecz jasna, te powstały w wyniku zderzeń z mniejszymi obiektami, które przeważnie były meteorytami lub asteroidami. Bez nich Czerwona Planeta wyglądałaby zupełnie inaczej. Jest ich tak dużo, że nowe kratery początkowo łatwo przeoczyć i wygląda na to, że coś takiego niedawno miało miejsce.

Zdjęcie wykonane w kwietniu przez sondę NASA – Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) – a opublikowane na początku czerwca, pokazuje ślad po zderzeniu Marsa z meteorytem, które najprawdopodobniej miało miejsce zaledwie kilka miesięcy temu. Agencja wierzy, że krater mógł powstać nawet w lutym tego roku. Obraz krateru powstał za sprawą kamery HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment), która jest zdolna do uzyskiwania fotografii o rozdzielczości 30 cm na piksel i w spektrum widzialnym, i w podczerwieni.

Fotografia została opublikowana przez Uniwersytet w Arizonie, a okraszono ją następującym opisem: „Obraz impresjonistyczny? Nie, to nowy krater uderzeniowy, który pojawił się na powierzchni Marsa między wrześniem 2016 roku a lutym 2019 roku. Widok ten wyróżnia odsłonięty ciemniejszy materiał, który zwykle jest ukryty pod czerwonawym pyłem.”

kratermars12
Źródło: Uniwersytet w Arizonie

Krater ma około 15, może 16 metrów średnicy. Powstał on w regionie Valles Marineris (łac. Doliny Marinera). Jest to system kanionów położony nieco na południe od równika Czerwonej Planety. Odcienie szarości i czerni reprezentują na fotografii wspomniany w cytacie materiał, który normalnie pokryty jest czerwonym pyłem. Ten materiał to skały bazaltowe. Zabarwienie niebieskie wskazuje z kolei na obecność lodu. Tak, może on występować nawet blisko równika.

Szacuje się, że obiekt, który doprowadził do powstania omawianego krateru, miał około 1,5 metra średnicy. Jako, że Mars posiada bardzo cienką i rozrzedzoną w porównaniu z ziemską atmosferę, prędkość przemieszczania się meteorytu najprawdopodobniej nie została zmniejszona przed uderzeniem w powierzchnię planety.

Niestety, w najbliższej przyszłości najprawdopodobniej nie poznamy wielu kolejnych informacji na temat krateru, a przynajmniej dopóki na orbitę Marsa nie dotrze żadna nowa, w pełni sprawna sonda. Spektrograf CRISM (Compact Reconnaissance Imaging Spectrometer for Mars) MRO nie dysponuje już płynem chłodniczym, a bez niego nie może on prowadzić badań w tak wielu długościach fal, w ilu powinien.

Sonda Mars Reconnaissance Orbiter krąży wokół Marsa już od ponad 13 lat, a mimo to jest zdolna do wykonywania niesamowitych zdjęć. Mam nadzieję, że to się nie zmieni jeszcze przez bardzo długi czas.

Źródło: Uniwersytet w Arizonie