ESA pokazuje lód na Marsie – ogromne ilości lodu

Bartek SzcześniakSkomentuj
ESA pokazuje lód na Marsie – ogromne ilości lodu
{reklama-artykul}Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) ujawniła nam ciekawe zdjęcie – przedstawiają one ogromną masę lodu na powierzchni Czerwonej Planety. Odkrycia dokonała sonda orbitalna Mars Express, która za kilka dni będzie obchodzić 15 lat na orbicie Marsa. Dotarła tam bowiem 25 grudnia 2003 roku. Jak pokazują ostatnie fotografie, w kraterze Korolewa znajduje się olbrzymia ilość utrzymującego się cały marsjański rok lodu.

Mars Express zrobił kilka różnych zdjęć Krateru, które następnie ESA połączyła. Efekt wygląda tak:

Korolew 2

Robi wrażenie? Widzicie tu 82-kilometrowy krater w okolicach północnego bieguna Marsa. Powstał w wyniku uderzenia, a w jego wnętrzu widzimy warstwę lodu. Według szacunków ma ona 1,8km grubości i utrzymuje się przez cały marsjański rok.

Wytrzymałość pokrywy lodowej powoduje tak zwana pułapka zimna. Ciepłe powietrze wlatujące do krateru szybko się ochładza i opada na powierzchnię lodu. W wyniku tego cały czas powstaje warstwa zimna działająca jak izolacja, dzięki której lód nie topnieje.

Obecność lodu na Marsie odkryta została już jakiś czas temu. Według badaczy dawniej na Czerwonej Planecie znajdowały się znaczne ilości wody, które w pewnym momencie wyparowały z niej wraz z częścią atmosfery. Cały czas badaczom głowy zaprząta kwestia dowiedzenia się co było powodem takiej sytuacji. Ponadto spekuluje się, że w marsjańskiej glebie wciąż znajdować się mogą mikroorganizmy – bezpośredni dowód na to, że na Marsie również istnieje życie.

Źródło: ESA