W badaniach wzięła udział grupa 20 studentów studiów licencjackich i magisterskich, w wieku od 21 do 25 lat. Celem było ustalenie, czy między odręcznym sporządzaniem notatek za pomocą pióra komputerowego, a pisaniem na klawiaturze występują jakieś różnice w aktywności mózgu.
Projekt badawczy trwał dwa miesiące. W ramach badań studenci wykonywali trzy zadania: pisali na klawiaturze, pisali ręcznie oraz rysowali w grze rodzinnej Pictionary.
Wszystkie zadania były wykonywane na urządzeniach Microsoft Surface Pro 4. W tym czasie badane osoby nosiły specjalne czapki, zawierające ponad 250 czujników wykrywających aktywność fal mózgowych.
Wyniki badań są jednoznaczne. Pisanie odręczne i rysowanie aktywuje inne, głębsze części mózgu, niż pisanie na klawiaturze. A to z kolei wpływa na zdolność szybszego uczenia się i zapamiętywania.
Naukowcy zalecają zatem, by nie ograniczać się wyłącznie do sporządzania notatek za pomocą klawiatury. Zamiast tego warto powracać do odręcznego pisma, np. na ekranach tabletów lub notebooków.
– Mam szczerą nadzieję, że nasze badania przyczynią się do popularyzacji notatek cyfrowych sporządzanych za pomocą pióra komputerowego i że powrócą one do klas – powiedział Audrey van der Meer, profesor neuropsychologii na Wydziale Psychologii NTNU.
– Zdołaliśmy wykazać, że kiedy rysujemy lub piszemy piórem na ekranie, zamiast pisać na klawiaturze, aktywność przejawiają inne obszary mózgu. Ta różnica aktywności jest naprawdę istotna i mówi nam, że rysowanie lub pisanie piórem pozwala mózgowi przetwarzać informacje i uczyć się w znacznie efektywniejszy sposób – dodaje.
Źródło: Microsoft