Koniec z pseudo promocjami. Od dzisiaj sklepy mają nowy obowiązek

Maksym SłomskiSkomentuj
Koniec z pseudo promocjami. Od dzisiaj sklepy mają nowy obowiązek
Dobre wiadomości dla wszystkich polskich konsumentów lubiących robić zakupy w sieci. 1 stycznia 2023 roku w Polsce zaczęły obowiązywać przepisy dyrektywy Omnibus, ustanowionej przez Unię Europejską. Na mocy dyrektywy 2019/21616 sklepy stacjonarne i internetowe mają od teraz obowiązek informować przy ofertach promocyjnych o najniższej cenie danego produktu na przestrzeni poprzedzających 30 dni. To element walki z pseudo promocjami. Każdy z Was może już dziś zobaczyć, jak naginają rzeczywistość sprzedawcy przeceniając produkty.

Koniec promocji na niby

Do tej pory świadomi konsumenci musieli korzystać z porównywarek cenowych, aby poznać historię ceny produktów. Teraz na mocy unijnej dyrektywy Omnibus informację o historycznie najniższej w ciągu minionych 30 dni cenie musi podawać sklep. W teorii ma to zapobiec sytuacjom, gdy jednego dnia produkt dostępny jest w cenie powiedzmy 999 złotych, a kolejnego jest „przeceniany” z 1999 złotych na 1299 złotych. 

Zobaczcie na przykład jaką fantastyczną promocję przygotował 1 stycznia dla Polaków Media Expert. Telewizor LG 65QNED813 QA sprzedawany jest za 4549 złotych. Sklep chwali się, że to „taniej o 350 złotych”. Historia ceny pokazuje jednak, że poprzednia najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni wynosiła… 3239 złotych. Wstyd organizować tego rodzaju „promocje”.



Podobne przykłady można mnożyć, choć różnice nie zawsze są tak spektakularne. Garść przykładów zebrał jeden z użytkowników serwisu Wykop.pl. Przyjrzał się ofertom sklepów Avans, Media Expert, Empik, RTV Euro AGD, Helion, Morele.net, Top Secret. Słusznie zauważył, że poszczególni sprzedawcy podeszli do informowania o najniższej cenie na kilka sposobów – czytelniejszych z punktu widzenia konsumenta i tych mniej czytelnych. Czasem najniższą cenę z ostatnich 30 dni widać od razu, czasem dopiero po najechaniu na niewielki znacznik.

Cena widoczna od razu na przykład w Avans (pochwalam):

avans promocja
Źródło: mat. własny – zrzut ekranu ze sklepu Avans

Cena widoczna po najechaniu na ikonę na przykład w Morele.net (nie pochwalam). To oznaczenie w ogóle nie jest czytelne i nie spełnia raczej przesłanki dotyczącej odpowiedniej ekspozycji. Skąd konsument ma wiedzieć co zrobić?:

morele najnizsza cena
Źródło: mat. własny – zrzut ekranu ze sklepu Morele.net

Niektóre sklepy wciąż nie wprowadziły stosownych oznaczeń. Jednym z takich sklepów jest x-kom. A termin mija dzisiaj…

Nowe prawo to prokonsumenckie prawo

Jeśli dany produkt jest dostępny w sklepie krócej niż 30 dni, ustawa nakazuje podać najniższą cenę z okresu, przez który sklep ma go w swojej ofercie.

Dobra zmiana, choć chciałoby się, aby okres 30 dni wydłużyć do na przykład 90 dni, co może przydać się do oceny promocji na Black Friday. Wiemy wszyscy doskonale, że sklepy rozpoczynają podnoszenie cen przed Black Friday czasem na ponad miesiąc przed uruchomieniem promocji.



Nowe oznaczenia muszą wprowadzić wszystkie sklepy, bez względu na wolumen sprzedaży. Dla wielu z nich implementacja mechanizmu będzie oznaczała spore problemy i niemałe wydatki.

Jedno jest pewne: największe sklepy z pewnością się „wycwanią” i w jakiś sposób zaczną obchodzić nowe przepisy. Dziś informacje o tym, jak manipuluje się konsumentami podczas promocji są aż nazbyt czytelnie i wręcz ośmieszają sklepy.

Kary

Oczywiście za brak stosowania się do przepisów przewidziano kary. Niezastosowanie się do przepisów skutkuje karą w wysokości 20 tysięcy złotych. Trzecie ostrzeżenie podnosi karę do 40 tysięcy złotych. Uporczywe niestosowanie się do nowego prawa może skutkować nałożeniem przez UOKiK kary do 10 procent rocznego obrotu danego przedsiębiorstwa.

Wyjątki

Od wymogów związanych z dyrektywą jest kilka wyjątków. Dyrektywa Omnibus nie dotyczy na przykład wszystkich produktów spożywczych, a te, których termin przydatności do spożycia przekracza 30 dni. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wyjaśnia też, że wymóg umieszczania cen z ostatnich 30 dni nie dotyczy ofert wiązanych typu „X produktów w cenie Y” lub zakupów z rabatem procentowym przy zakupach powyżej określonej kwoty.

Źródło: mat. własny

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.