Czy Polscy influencerzy promują scam?
„Rozpocząłem postępowanie wyjaśniające, które ma ustalić zaangażowanie influencerów w promowaniu scamu. Sprawdzimy, czy twórcy weryfikują oferty komercyjnej współpracy i jak się zachowują, gdy zostaną wykryte nieprawidłowości, w tym czy wycofują się z reklamowania produktu bądź oferują naprawę szkody swoim followersom. Nie można bezrefleksyjnie decydować się na wątpliwą współpracę tylko z pobudek finansowych. Każdy influencer powinien przestrzegać prawa przy promowaniu produktu bądź usługi oraz brać odpowiedzialność za swoje działania” – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Czym jest scam? Scam to działanie mające na celu wprowadzenie innej osoby w błąd. Influencerzy robią to najczęściej zachwalając de facto nieistniejące promocje, ukrywając istotne cechy produktu lub wyolbrzymiając jego niektóre właściwości. Przykładów nie trzeba szukać daleko. Niedawno internauci byli oburzeni, że influencerzy w zamian za wynagrodzenie zachwalali produkty, informując, że mają one mocno obniżone ceny – np. z 600 zł na 150 zł. Promocja była fałszywa, a niektórzy nie dostali nawet zamówionego produktu.
„Odbiorcami treści w mediach społecznościowych są w dużej mierze osoby młode, które mimo obeznania z nowymi technologiami niekoniecznie potrafią rozróżnić neutralną informację od reklamy. Ufają, że ktoś rzeczywiście poleca produkt, ponieważ jest z niego zadowolony, a nie dlatego, że dostał za to wynagrodzenie. Influencerzy powinni być świadomi tej odpowiedzialności, zwłaszcza za najmłodszych konsumentów” – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Uważasz, że któryś ze znanych ci influencerów promuje oszustwo lub wprowadza widzów w błąd? Zgłoś to pod adresem emailowym scam(at)uokik.gov.pl.
Pierwsze kary dla influencerów
Dowiedzieliśmy się, że wielu twórców odmawia udzielania informacji o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści. Część adresatów nie odebrała nawet korespondencji lub nie odpowiedziała na zadane pytania. Nie przesłała również wymaganych dokumentów. Postępowania w sprawie nałożenia kary za brak współpracy w toku postępowania dotyczą:
- Kruszwil Marek Kruszel
- MD Marcin Dubiel
- Maffashion Julia Kuczyńska
- Marley Marlena Sojka
„Takie zachowanie odczytujemy jako brak współpracy z Prezesem Urzędu w toku prowadzonego postępowania, za co grożą osobne sankcje finansowe. Z tego też powodu wszcząłem postępowania w sprawie nałożenia kary za brak udzielenia informacji. Nie wykluczamy kolejnych tego rodzaju działań – zarówno względem przedsiębiorców, którzy nie udzielają informacji w postępowaniu dotyczącym kryptoreklamy, jak i tzw. scamu” – dodaje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Źródło: UOKiK