MediaMarkt stosuje wątpliwe praktyki przed Black Friday. Uważajcie (aktualizacja)

Maksym SłomskiSkomentuj
MediaMarkt stosuje wątpliwe praktyki przed Black Friday. Uważajcie (aktualizacja)
Wydaje się, że naprawdę dobrych promocji z okazji czarnopiątkowych wyprzedaży nie trzeba dodatkowo promować w mediach. Niestety, Black Friday w Polsce często mocno odbiega od tego, do czego są przyzwyczajeni konsumenci chociażby w Stanach Zjednoczonych. Za przykład niechaj posłuży sieć sklepów MediaMarkt, która zamiast przeceniać niektóre produkty jedynie je „przecenia”… podnosząc ceny.

Pseudopromocje na Black Friday

Reklamy uderzające z każdej strony, marketingowy bełkot i sztucznie zawyżane ceny. Oto Black Friday w Polsce. Polskie sklepy nie ograniczają się tylko do jednego dnia i nierzadko organizują całe „tygodnie” wyprzedaży, aby wyciągnąć jak najwięcej pieniędzy z kieszeni polskich konsumentów. Często robią to uciekając się do bulwersujących praktyk.

Użytkownik serwisu Wykop.pl o pseudonimie @a665321 nagłośnić to, jak działa Black Friday w Media Markt. „Słuchawki Airpods Pro jeszcze wczoraj kosztowały 919 złotych” – pisze, po czym wkleja zrzut ekranu do karty produktu w sklepie. Cena? 949 złotych to rzekomo atrakcyjna przecena z kwoty 1158 złotych. Potwierdzam, taki sam widok zastał mnie o godz. 12:35, gdy odwiedziłem stronę sklepu.

mediamarkt black friday

Źródło: Wykop.pl

Historia ceny w wyszukiwarce na FakeFriday.org potwierdza zmianę ceny w sklepie w odniesieniu do powyższego produktu. Historia cen Apple AirPods Pro z bezprzewodowym etui ładującym MWP22ZM/A kształtuje się następująco:

  • czerwiec = 899 zł
  • lipiec = 919 zł
  • sierpień = 919 zł
  • wrzesień = 919 zł
  • październik = 919 zł
  • listopad = 919 zł

fake friday
Źródło: mat. własny z FakeFriday.org

Z okazji Black Friday MediaMarkt podniosło cenę o 30 złotych, twierdząc przy tym, że to wspaniała promocja. Dla porządku warto dodać, że Słuchawki APPLE AirPods Pro z etui ładującym MagSafe MLWK3ZM/A kosztują 919 złotych i są „przecenione” z 1199 złotych.

Zobacz też: Fałszywe sklepy kuszą przed Black Friday. Na co uważać?

Niestety, podobnych praktyk dopuszcza się wiele sklepów, a MediaMarkt nie jest tutaj wyjątkiem. Od kilku lat promocje z okazji Czarnego Piątku w Polsce wyglądają coraz gorzej, a Polscy konsumenci wolą wydawać swoje pieniądze na wyprzedażach zagranicznych. I nikogo nie powinno to dziwić.

PS Przewiduję, że już wkrótce MediaMarkt w odpowiedzi na zamieszanie w rosnącej liczbie mediów wyda oświadczenie o „pomyłce cenowej” lub napisze coś o „galopującej inflacji”, „minimalnej marży na produkty” i podobnych. Słyszymy to od różnych sieci sklepów co roku. Alternatywnie, nie doczekamy się komentarza. Żaden sklep jeszcze nigdy nie przyznał się do celowości swoich działań i sztucznego zawyżania cen przed czarnym piątkiem.

[Aktualizacja, godz. 15:20, 26.11.2021]: Biuro prasowe MediaMarktSaturn Polska nadesłało nam swoje stanowisko w sprawie publikacji. Cytujemy je poniżej w całości:

„Podkreślamy, że wszystkie nasze działania prowadzone są zgodnie z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa oraz najwyższych standardów etyki handlu. Zwracamy uwagę, że wspominane w artykule słuchawki nie stanowiły oferty w ramach akcji Black Friday/Black Weeks.

Niezmiennie dążymy do tego by zapewniać naszym klientom najlepsze ceny na rynku każdego dnia. Dodatkowo organizujemy akcje promocyjne o charakterze okresowym, dotyczące określonych grup produktów. Częstą sytuacją na rynku jest obejmowanie promocją produktów, które okresowo oferowane były wcześniej w obniżonej cenie w ramach innej akcji promocyjnej.

Działamy na rynku od ponad 20 lat i chcemy, żeby nasi klienci wracali do nas po kolejne zakupy, także jako członkowie Klubu MediaMarkt. Z tego powodu transparentnie komunikujemy naszą ofertę, dbając o jak najlepsze doświadczenia konsumentów w kontaktach z naszą marką.”

Jak nie dać się wyrolować w Black Friday?

Sprawdź historię ceny. Takie to proste. Popularne w sieci porównywarki cenowe pozwalają na sprawdzenie historii ceny danego produktu. W ten sposób dowiemy się, czy aktualna promocja z okazji Czarnego Piątku to faktycznie najlepszy deal w historii, czy sztucznie napompowana okazja. Więcej na ten temat dowiesz się, klikając na poniższy odnośnik:

Czytaj także: Jak nie dać się wyrolować na Black Friday? Oto najważniejsza zasada

Źródło: Wykop.pl, mat. własny

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.