Kultowy mem „Disaster Girl” sprzedany za 500 tys. dolarów

Piotr MalinowskiSkomentuj
Kultowy mem „Disaster Girl” sprzedany za 500 tys. dolarów
Jeśli korzystałeś z internetu przez dłużej niż pięć minut, to z pewnością kojarzysz mem „Disaster Girl”. Ujęcie z bliska dziewczynki stojącej przez palącym się domem można bez żadnych ogródek nazwać kultowym. Jak się okazuje, oryginalne zdjęcie zostało właśnie sprzedane za 500 tys. dolarów.

„Disaster Girl” – oryginalna kopia mema sprzedana za fortunę

Jaka jest historia tego zdjęcia? Zoë Roth wybrała się w 2005 roku z rodzicami przed dom, gdzie przeprowadzany był kontrolowany pożar nadzorowany przez lokalne służby strażackie. Czteroletnia wtedy dziewczynka została uwieczniona przez swojego ojca, który kazał się jej uśmiechnąć. Mina wyszła dosyć złowieszczo, co w połączeniu z widokiem palącego się domu dało przekomiczny efekt. Nic więc dziwnego, że internet pokochał wyżej widoczne zdjęcie.

Wiele osób po przeczytaniu tytułu mogło zacząć myśleć nad tym „jak można sprzedać mem?”. Sama grafika technicznie nie jest objęta prawami autorskimi i można ją bez problemu rozpowszechniać w sieci (oczywiście nie w celach zarobkowych). Sprzedaż mema jest więc symboliczna – nabywcy przekazana została oryginalna grafika z 2005 roku.


Użytkownik o pseudonimie 3FMusic kupił ją za 180 Ether, czyli około 500 tys. dolarów. Jest on teraz w posiadaniu NFT (niewymienialnego cyfrowego tokena) poświadczającego o niepowtarzalności otrzymanego pliku cyfrowego. Co jednak warto wspomnieć – nie przejął on tym samym praw autorskich do zdjęcia. Wciąż należą one do rodziny Roth.

Jeśli więc zdecyduje się on na sprzedaż zdjęcia, to jego autorowi będzie musiał przekazać 10% całej kwoty. Część osób może oczywiście nie rozumieć całej transakcji, bo zdjęcie przecież można szybko pobrać z sieci. Kolekcjonerstwo rządzi się jednak swoimi prawami i jestem pewien, iż w przyszłości jeszcze nie raz usłyszymy o sprzedaży tego memu za wyższą sumę.

Źródło: New York Times 

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.