SZPoN zaczął powstawać jeszcze przed pandemią
SZPoN tworzony jest rzekomo jeszcze od czasów przepandemicznych, od 2019 roku. Rozwiązanie to ma być w stanie zastąpić dostępne na rynku rozwiązania umożliwiające videorozmowy, wymianę plików i wysyłanie wiadomości – jednym słowem: polski rząd chce zastąpić platformy Teams i Zoom swoim własnym rozwiązaniem. Dodatkowo, system ma usprawnić komunikację między obywatelami i urzędnikami
„Braki niezbędnych do prawidłowej pracy urzędników aplikacji informatycznych są doraźnie wypełniane komercyjnymi rozwiązaniami, które generują m.in. dodatkowe koszty. Z naszego rozwiązania każdy urząd będzie mógł korzystać bezpłatnie” – powiedział minister Marek Zagórski. Oczywiście rozwiązanie bezpłatne nie jest, bo jest tworzone za pieniądze podatników. Budowa i wdrożenie SZPoN finansowane są także z Funduszy Europejskich – Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Ramowy budżet działania to 9,5 miliona złotych.
SZPoN to dwa różne moduły
SZPoN będzie zawierał dwa moduły – do zdalnej pracy i zdalnej edukacji. Oba będą mogły być wykorzystywane zarówno przez urzędników, jak i obywateli. Marek Zagórki uważa, że dostępne na rynku narzędzia do zdalnej komunikacji i nauki nie zawsze spełniają wszystkie konieczne normy bezpieczeństwa. Polski system ma je gwarantować.
„To program, który systemowo rozwiąże problem bezpłatnego dostępu dla każdego urzędu do narzędzi pracy i nauki zdalnej. To także wsparcie techniczne dla urzędów poprzez wiele kanałów komunikacji, m.in. chat, infolinię, chatbot” – mówiła wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska – Jedynak.
Pierwszy moduł SZPoN, czyli zdalna praca/wirtualny urząd, to połączenie szeregu funkcjonalności dotychczas rozproszonych – jak twierdzą przedstawiciele polskiego rządu – pomiędzy różnymi narzędziami:
- narzędzie do telekonferencji z modułem video (połączenia wewnątrz i na zewnątrz organizacji, linki wysyłane e-mailem),
- narzędzie do współdzielenia dokumentów, budowania list zadań oraz przydzielania ich innym osobom (np. w ramach jednego Departamentu lub Wydziału), tworzenia list spraw „do załatwienia” (tzw. „to do”) oraz integracji ich z kalendarzem,
- moduł dla obywatela umożliwiający umawianie spotkań z urzędnikiem w celu załatwienia konkretnej sprawy.
Moduł umożliwiający zdalną naukę będzie umożliwiał publikowanie i odbywanie kursów skierowanych do poszczególnych grup pracowników urzędów (np. z zakresu dostępności cyfrowej dla redaktorów stron www), jak również do wszystkich pracowników konkretnego urzędu.
SZPoN będzie też dawał możliwość zamieszczania szkoleń skierowanych do obywateli, np. na temat segregacji śmieci, itp.
Przykładowe funkcjonalności tego modułu to m.in.:
- narzędzie do tworzenia i edycji kursów,
- rejestracja automatyczna (na podstawie danych użytkownika),
- komunikacja na żywo,
- grywalizacja,
- planowanie wydarzeń LIVE,
- system tworzenia i edycji ankiet,
- system tworzenia i edycji testów.
SZPoN będzie mógł być integrowany z innymi planowanymi systemami, jak i istniejącymi już usługami cyfrowymi polskiej administracji.
Źródło: Gov.pl