„Radzenie sobie z dezinformacją ma wiele wspólnego z przeciwdziałaniem wirusowi. Musimy ograniczyć przekazywanie fałszywych informacji, aby nie „zarażać” innych użytkowników. Powinniśmy zachować emocjonalny dystans do tego, co czytamy, przestrzegać zasad cyberhigieny oraz wspierać tych, którzy nie są świadomi dezinformacji np. w mediach społecznościowych” – mówi Krzysztof Silicki, Dyrektor ds. Cyberbezpieczeństwa i Innowacji w NASK PIB.
NASK PIB równolegle z uruchomieniem kampanii przygotował krótki poradnik pełniący funkcję szczepionki na wirusa fałszywych informacji. Hasło kampanii #OznaczDezinfo stanowi akronim praktycznych informacji:
O – Odpowiedzialnie udostępniaj
Z – Zrozum cel
N – Nie wierz krzykliwym nagłówkom
A – Analizuj treść
C – Czekaj, aż opadną emocje
Z – Zgłaszaj dezinformację
Potencjalnie fałszywe newsy należy zgłaszać moderatorom serwisu, w którym je opublikowano lub odpowiednim organizacjom. Próbę wyłudzenia lub fałszywe witryny zgłaszać należy do CERT Polska, pod adresem incydent.cert.pl.
Pamiętajcie, aby informacje o obecnej sytuacji czerpać ze sprawdzonych źródeł lub strony rządowej gov.pl/koronawirus.