TA STRONA UŻYWA COOKIE. Usługodawca oraz jego zaufani partnerzy korzystają z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, reklamowych oraz realizacji usług, w tym również aby wyświetlać użytkownikom najbardziej dopasowane oferty i reklamy.
Usługodawca i jego zaufani partnerzy wymagają zgody użytkownika na gromadzenie danych w celu obsługi spersonalizowanych treści i ogłoszeń. Jeśli korzystasz ze strony instalki.pl bez zmiany ustawień przeglądarki, to oznacza to, że nie wyrażasz sprzeciwu co do otrzymywania wszystkich plików cookies na swoje urządzenie ze strony instalki.pl.
Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Od dnia 25.05.2018 r. na terenie Unii Europejskiej wchodzi w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z regulaminem oraz polityką prywatności serwisu  [X]
Instalki.pl » Aktualności » Internet » Masz dość natrętnych połączeń od telemarketerów? Oto, jak się bronić
Niedziela, 12 Styczeń 2020 10:48, Wpisany przez Wojtek Onyśków
2020-01-09 114908
Niezbędnik do walki z telemarketingiem. 

Najkorzystniejsza oferta kredytu konsumenckiego, zaproszenie na prezentację magicznego zestawu garnków czy próba namówienia na dodatkowy pakiet telewizyjny to tylko niektóre z przykładów irytujących telefonów od telemarketerów. W większości przypadków szkoda nam czasu na takie rozmowy.

Jak się przed nimi bronić? Oto wszystko, co warto wiedzieć.

Gdy nie musisz, nie podawaj numeru telefonu


W walce z telemarketerami i niechcianymi telefonami od sprzedawców pomaga nam rozporządzenie RODO, które obowiązuje w Polsce od maja 2018 roku. Na jego mocy nasz numer telefonu jest traktowany jako dana osobowa, a co za tym idzie, podlega szczególnej ochronie.

W związku z tym firmy przechowujące i przetwarzające numery telefonów muszą przestrzegać przepisów zapisanych w rozporządzeniu. Administrator danych może jednak przekazać nasz numer innym podmiotom, jeżeli wyrazimy na to zgodę.

Bardzo często zaznaczamy wspomniane pola podczas rejestracji do wszelkiego rodzaju serwisów i usług. Warto wyrobić sobie nawyk czytania, jakie zgody przyznajemy administratorowi i zdać sobie sprawę, z czym może się to wiązać.

Warto rozważyć też, czy w ogóle opłaca nam się podawać numer telefonu. Niekiedy wprowadzenie tej informacji jest opcjonalne. W przypadku, gdy jest obowiązkowe, zastanówmy się, czy korzystanie z danej usługi jest nam rzeczywiście potrzebne, a jeżeli tak, to doprecyzować, w jakich celach nasz numer będzie przetwarzany. Niekiedy można też znaleźć konkurencyjną usługę o podobnych zastosowaniach, która nie będzie wymagać wprowadzania numeru telefonu.

Ogólna zasada jest niezmienna od lat. W im mniejszej liczbie miejsc podajemy nasz numer telefonu, tym rzadziej możemy się spodziewać niechcianych rozmów od telemarketerów.

Warto rozważyć też wyposażenie się w drugi numer przeznaczony właśnie do takich celów. Wiąże się to jednak z kosztami utrzymania takiego numeru.

numer telefonu

Jak spławić telemarketera?


Niepodawanie numeru telefonu gdzie popadnie to działanie prewencyjne i zapobiegawcze. Co jednak zrobić w przypadku, gdy nasz numer trafił już do bazy marketingowej i regularnie odbieramy niechciane połączenia od telemarketerów?

Aby spławić telemarketera, już na początku rozmowy należy zapytać, kto jest administratorem danych osobowych i czy dany podmiot ma zgodę na marketing bezpośredni. Warto pamiętać, że samo wykonanie do nas połączenia jest traktowane jako działanie marketingowe. Z tego względu telemarketer nie może zapytać nas o zgodę na początku rozmowy – musi ją mieć już przed wybraniem numeru! Bardzo często nasz rozmówca będzie przekonywać, że to nieprawda. Jest to jednak zapisane w przepisach ustawy o prawie telekomunikacyjnym. Artykuł 172 ust. 1 wskazuje, że działania telemarketingowe są dozwolone wyłącznie po uprzedniej zgodzie abonenta.

Bardzo często na pytanie „skąd ma pan mój numer” usłyszymy wymijającą odpowiedź, że został on wybrany metodą losową (często o skomplikowanej nazwie, która ma nas utwierdzić w przekonaniu, że wszystko odbywa się profesjonalnie i zgodnie z prawem). Nawet w takim przypadku administrator danych osobowych musi mieć zgodę na marketing bezpośredni, więc jest to odpowiedni argument, by zakończyć rozmowę.

Jeżeli natomiast nasz rozmówca oświadczy, że ma wszystkie wymagane zgody, możemy je w dowolnym momencie cofnąć, tym samym blokując drogę do kolejnych niechcianych telefonów od tej firmy. W takim momencie warto powołać się na „prawo do bycia zapomnianym”.

2020-01-09 114530

Jak usunąć nasz numer z marketingowej bazy?


Nasz telefon zazwyczaj trafia do telemarketerów w postaci bazy, do której się kiedyś zapisaliśmy. Jej administrator, mając odpowiednie zgody, może ją odsprzedawać swoim partnerom. Co w takim przypadku zrobić i jak wypisać się z takiej bazy numerów?

W rozmowie z telemarketerem należy wyjaśnić, że nie życzymy sobie, by nasze informacje były dalej wykorzystywane i żądamy usunięcia z bazy, cofając jednocześnie wszystkie zgody. Efektem takiego stwierdzenia powinno być nie tylko zakończenie rozmowy przez naszego rozmówcę. Powinien on również poinformować administratora bazy o konieczności usunięcia naszego numeru. Oczywiście nie zawsze tak się stanie, jednak będzie to działanie niezgodne z prawem.

2020-01-09 114931

Czy numer telefonu jest daną osobową?


Jeszcze do niedawna numer telefonu rzeczywiście nie był daną osobową. Obecne przepisy prawa mówią jednak inaczej, dlatego w myśl rozporządzenia RODO podlega on szczególnej ochronie. Warto to przekazać telemarketerowi, gdy będzie próbował nam wmawiać, że jest inaczej, a nasz numer nie jest chroniony.

Gdzie zgłosić nieuczciwych telemarketerów? Jak złożyć skargę?


Co w przypadku, gdy pomimo braku zgód na marketing bezpośredni dany podmiot nęka nas telefonami? Możemy zgłosić ten fakt do Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Czy to w ogóle coś da? W przypadku większej liczby zgłoszeń na daną firmę urząd może się zainteresować jej praktykami. Jeżeli okażą się niezgodne z obowiązującym prawem, nałożona może zostać kara w wysokości nawet 3% obrotów firmy.

Jak zgłosić skargę i co jest wymagane? Czynność tę możemy wykonać online, korzystając z portalu ePUAP. Alternatywnie możemy też złożyć dokumenty w tradycyjny sposób, dostarczając je do urzędu osobiście lub za pośrednictwem poczty.

Nasza skarga zostanie rozpatrzona wyłącznie w przypadku, gdy podamy nasze imię, nazwisko i adres zamieszkania. W dokumentach należy oczywiście zamieścić dane podmiotu, który według nas naruszył prawo. Nazwa firmy i numer telefonu, z którego się kontaktował, będzie dobrym początkiem.

Warto też dokładnie opisać, jak przebiegała rozmowa telefoniczna i na czym polegało naruszenie. Przydatne będą np. informacje o dokładnej dacie rozmowy. Powinniśmy również wspomnieć, jakich kroków domagamy się od urzędu w związku z naruszeniem (np. weryfikacja poprawności mechanizmów RODO w danej firmie).

2020-01-09 115346

Połączenia z uciążliwych numerów - jak je zablokować?


Istnieją też inne sposoby walki z niechcianymi połączeniami. Najskuteczniejszym jest… ignorowanie takich rozmów. Działa to jednak wyłącznie w przypadku, gdy dany numer dzwoni do nas wielokrotnie.

W takim przypadku wystarczy dodać go do czarnej listy, blokując połączenia przychodzące z tego numeru. Taka funkcja dostępna jest w większości dostępnych na rynku smartfonów, zarówno z systemem Android jak i iOS. W zależności od producenta może się ona nazywać nieco inaczej, jednak zasada działania będzie podobna.

Sprawdź też: Kto dzwoni? Najlepsze aplikacje do rozpoznawania numerów na Androida