Amnesty International: Facebook i Google zagrażają prawom człowieka

Maksym SłomskiSkomentuj
Amnesty International: Facebook i Google zagrażają prawom człowieka
{reklama-artykul}
Międzynarodowa organizacja pozarządowa, która ma na celu zapobieganie naruszeniom praw człowieka – Amnesty International – stwierdziła, iż Google oraz Facebook stanowią zagrożenie dla praw człowieka. W szczególności organizacja ma na myśli model biznesowy, które te dwa przedsiębiorstwa przyjęły.

Jak zauważa Amnesty International, chociaż Google i Facebook nie pobierają opłat za swoje usługi, w rzeczywistości użytkownicy opłaty za te usługi wnoszą, w formie swoich danych personalnych. W swoim raporcie organizacja ostrzega więc przed czymś, co nazywa „wszech obecnym nadzorem nad miliardami ludzi” oraz wzywa do „radykalnej transformacji podstawowego modelu finansowego gigantów technologicznych”.

„Google i Facebook z czasem stopniowo niszczyły naszą prywatność. Teraz jesteśmy w pułapce. Musimy albo poddać się tej wszechobecnej maszynie do inwigilacji – która może z łatwością zamieniać nasze dane w broń służącą do manipulacji nami i wpływania na nas – albo zrezygnować z korzyści płynących z cyfrowego świata. Ten wybór nigdy nie mógłby być sprawiedliwy.”, powiedział Kumi Nadoo, Sekretarz Generalny Amnesty International.

Amnesty International wzywa władze państw świata do tego, aby poprzez odpowiednie przepisy dotyczące ochrony danych oraz gigantów technologicznych zmusić takie firmy jak Facebook i Google do zmiany modelu biznesowego. Należy jednak zaznaczyć, że zdaniem organizacji model nie tylko tych dwóch firm bazuje na „nadzorze”. Ta w swoim raporcie wymieniła także chociażby Amazona oraz Microsoft.

smutny czlowiek

Cóż, trudno się z Amnesty International nie zgodzić. Niejednokrotnie Facebook i Google zagroziły naszej prywatności, poprzez liczne wpadki oraz celowe działania. Chyba żaden dzisiejszy użytkownik Internetu nie zapomni o takich skandalach jak Cambridge Analytica.

Rzecz jasna, sam Facebook uważa, że Amnesty International nie ma racji. Serwis twierdzi, że jego model biznesowy bazuje na reklamach oraz, iż promuje prawa człowieka, dając ludziom możliwość wypowiedzi oraz swobodę gromadzenia się.

„Zasadniczo nie zgadzamy się z raportem Amnesty International. Facebook umożliwia ludziom z całego świata nawiązywanie kontaktu w sposób, który chroni prywatność – także w krajach mniej rozwiniętych, z pomocą takich narzędzi jak Free Basics. Dzięki naszemu modelowi biznesowemu takie grupy jak Amnesty International – które reklamują się na Facebooku – mogą docierać do swoich sympatyków, zdobywać pieniądze i dążyć dalej w swojej misji.”, brzmi oświadczenie Facebooka.

Źródło: Amnesty International

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.