YouTube jest obecnie największą internetową platformą służącą do udostępniania materiałów wideo. Swoje pierwsze kroki stawiał w 2005 roku, a w 2006 został kupiony przez Google za 1,6 miliarda dolarów. Serwis przez ten cały czas uległ dosyć poważnej metamorfozie, lecz nadal stoi na tych samych fundamentach i działa na identycznej zasadzie co te kilkanaście lat temu.
Dokładnie 14 lat temu (23 kwietnia 2005 roku) użytkownik o pseudonimie Jawed opublikował na YouTube film o tytule „Me at the zoo”. Materiał trwa 19 sekund i w zasadzie nie ma w nim nic interesującego – jest jednak pierwszym klipem wrzuconym na YouTube, a to już czyni go wyjątkowym.
Od momentu premiery obejrzano go około 66 milionów razy i spoglądając na dzisiejsze realia, to liczba ta nie robi większego wrażenia. Najpopularniejszy film (teledysk do piosenki Despacito) na platformie może poszczycić się już ponad sześcioma miliardami odsłon. Bez wizyty Jaweda w San Diego i tamtejszym zoo nie wiadomo jednak jak teraz wyglądałby świat internetowych filmików.
Z perspektywy osób żyjących w 2019 roku trudno oczywiście stwierdzić czy powyższy materiał miał jakikolwiek wpływ na rozwój internetowego środowiska i samego serwisu YouTube, lecz tego się już raczej nie dowiemy. Pozostaje z nostalgią spojrzeć na datę dodania „Me at the zoo” i pomyśleć o tym jak ten czas szybko minął.
Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.