Algorytm YouTube’a promował seksistowski materiał o Katie Bouman – kobiecie stojącej za pierwszym zdjęciem czarnej dziury

Piotr MalinowskiSkomentuj
Algorytm YouTube’a promował seksistowski materiał o Katie Bouman – kobiecie stojącej za pierwszym zdjęciem czarnej dziury
{reklama-artykul}
Kilka dni temu byliśmy świadkami publikacji pierwszego w historii zdjęcia czarnej dziury. Za algorytmem umożliwiającym wykonanie tego typu fotografii stoi Katie Bouman, 29-latka studiująca na Massachusetts Institute of Technology. Po opracowaniu danych które pozwoliło wygenerować to unikalne zdjęcie badaczka szybko stała się twarzą przełomowego wydarzenia.

black-hole-photo

Niedługo po tym głośnym wydarzeniu, na portalu YouTube zaczęto publikować bardzo dużo materiałów poświęconych właśnie osobie Katie i jej odkryciu. Jednym z filmów był seksistowskie wideo atakujące badaczkę o wymownym tytule: „Woman Does 6% of the Work byt Gets 100% of the Credit: Black Hole Photo”


Klip opisuje spiskową teorię rozpoczętą na Reddicie, według której sukces jest Katie przypisywany sztucznie i nie zasługuje na aż taką promocję. Nie wiadomo tak naprawdę dlaczego akurat ten materiał wyskakiwał w wynikach wyszukiwania jako pierwszy. Jego twórca ma zaledwie 29 tysięcy subskrypcji, a sam film nie cieszy się zbytnią popularnością jeśli spojrzymy na inne produkcje traktujące o Katie. Obecnie został on już „zdjęty” z proponowanych.

kate 1

O incydencie wypowiedział się sam YouTube za pośrednictwem wpisu na Twitterze. Według przedstawicieli platformy, film zaistniał na górze wyników dlatego, że był stosunkowo nowy, a algorytmy często promują właśnie takie treści.

Jak możemy przeczytać, była to dosyć specyficzna sytuacja polegająca na tym, że jeden klip nagle zaczął gwałtownie przesuwać się na sam szczyt. Według YouTube’a, obniżenie zasięgu tego typu filmów to część walki z ogólną dezinformacją i fałszywymi wiadomościami.

Źródło: Mashable / Twitter

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.