Powstał portal, na którym możesz wygenerować nieskończoną ilość… fałszywych twarzy

Piotr MalinowskiSkomentuj
Powstał portal, na którym możesz wygenerować nieskończoną ilość… fałszywych twarzy
W zeszłym roku pracownik firmy Nvidia opublikował dosyć ciekawe badania opisujące proces tworzenia niekończącego się strumienia fałszywych portretów. Po kilku miesiącach od ich publikacji Philip Wang, inżynier oprogramowania pracujący dla Ubera, postanowił stworzyć specjalną stronę internetową, która wykorzystuje algorytm przedstawiony we wspomnianej pracy.

Portal nazywa się ThisPersonDoesNotExist.com i jego nazwa już mówi wystarczająco o zawartości witryny. Po wejściu na nią pojawi nam się zdjęcie osoby, która… nie istnieje. Wystarczy odświeżyć stronę i ujrzymy kolejny portret – taką czynność możemy powtarzać bez przerwy, a żadna twarz się nie powtórzy. Jak to możliwe?

Wszystko za sprawą nadmienionego już algorytmu szkolonego na ogromnym zestawie danych – w tym na wielu rzeczywistych obrazach. Zebrane treści przekształcane są w fałszywe twarze przy użyciu specjalnej sieci neuronowej zwanej generatywną siecią przeciwstawną. Stworzona strona doskonale ukazuje siłę sztucznej inteligencji , która może zarówno fascynować, jak i przerażać.

Część z was zapewne zastanawia się w jaki sposób Philip wszedł w posiadanie tak zaawansowanego algorytmu. Wszystko za sprawą jego twórcy – zdecydował się on ostatnio udostępnić StyleGAN (tak nazywa się ów mechanizm) w formie open source i dać pole do popisu różnym inżynierom i badaczom. Wielu z nich eksperymentuje z tworzeniem np. anime, czcionek i graffiti przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji.

Mimo że tytułowa strona to dosyć niewinny projekt, to nie trudno wyobrazić sobie projekty mające na celu działanie na szkodę społeczeństwa czy wpływowych osób. Chciałoby się wierzyć, że do takich czynów nigdy nie dojdzie, ale chyba nie ma co się oszukiwać.

Źródło: The Verge

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.