Orange wysyłał SMS’y marketingowe bez zgody klientów – UKE reaguje i nakłada wielomilionową karę

Bartek SzcześniakSkomentuj
Orange wysyłał SMS’y marketingowe bez zgody klientów – UKE reaguje i nakłada wielomilionową karę
Raczej nikt nie lubi otrzymywać informacji marketingowych bez wyraźnej zgody. Ba! Jest to nawet niezgodne z prawem. Jednak mało to obchodziło operatora komórkowego Orange Polska. Jak się bowiem okazuje, wysłał on łącznie ponad 3,8 mln wiadomości SMS do klientów, którzy nie wyrazili zgody. 

Wszystko zaczęło się od klienta Orange, który otrzymał niechciane informacje marketingowe za pośrednictwem SMS. Najwidoczniej wiedział on jak działa nasze prawo telekomunikacyjne, zgłosił bowiem sprawę do Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). 

Jak donosi UKE:
W toku postępowania ustalono, że doszło do wysyłki 1 763 334 wiadomości SMS o treści: »Nowy pakiet internetowy 500MB za 5zł na 30 dni jest już dostępny. Aby go włączyć, wyślij SMS o treści NET5 pod numer 260 (20gr) i surfuj więcej niż dotychczas!« oraz 2 056 851 wiadomości SMS o treści »Rewelacyjna wiadomość BEZPŁATNIE zobaczysz gdzie jest TERAZ Bliski. Wyślij sms (0zł) o treści CP na 60504. 14 dni za darmo/ Potem 6,15z VAT tyg/Orange.pl«„.

Wysyłanie takich wiadomości bez zgody jest łamaniem Art. 172 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego. Orange nie posiadał odpowiednich zgód. Wzięto jednak pod uwagę próbę naprawienia sytuacji przez firmę, która przyznała klientom darmowe pakiety internetu – jednocześnie doceniono próbę dotarcia do wszystkich adresatów SMSów marketingowych oraz czytelne umieszczenie stosownej informacji na stronie internetowej.

Mając na uwadze zarówno skalę bezprawnego działania, jak i starania Orange, UKE postanowiło ukarać firmę karą pieniężną w łącznej wysokości 9,1 mln złotych. Stanowi to 10% zysku netto firmy w III kwartale 2018r. Decyzja nie jest jednak prawomocna i operator ma prawo odwołać się do sądu.

Źródło: UKE

Udostępnij

viriacci