Apple niczym troll patentowy. Firma walczy z małym startupem

Maksym SłomskiSkomentuj
Apple niczym troll patentowy. Firma walczy z małym startupem

Trolling patentowy to określenie stosowane celem opisania praktyk podmiotów wykorzystujących niedoskonałości przepisów prawa patentowego i własności intelektualnej, podejmowanych celem uzyskania określonych korzyści – przeważnie finansowych. Mianem tej formy trollingu internauci opisują działanie firmy Apple, która rozpoczęła właśnie batalię sądową z firmą Prepear.

Apple vs Prepear, czyli wojna na logo

Prepear to aplikacja umożliwiająca tworzenie list zakupowych zawierających produkty spożywcze oraz pozwalająca przy okazji na planowanie zdrowych, zbilansowanych posiłków. Dzięki niej użytkownicy systemów Android i iOS z całego świata mogą poznawać również nowe przepisy kulinarne. Prawnikom Apple nie spodobało się logo firmy Prepear przedstawiające zieloną gruszkę. Według nich jest łudząco podobne do charakterystycznej grafiki Apple z jabłkiem w roli głównej i działa na szkodę znanej marki.

„Apple sprzeciwiło się zgłoszeniu znaku towarowego dla naszej firmy Prepear, żądając zmiany naszego logo w kształcie gruszki, używanego do reprezentowania naszej marki w odniesieniu do zarządzania przepisami i planowania posiłków”, czytamy w oświadczeniu firmy na Instagramie.

 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.

Dear Instagram Friends- I NEED YOUR HELP! I know there are a lot of heavy things going on in the world right now, and this is nothing in comparison, but I need your help in a situation that is affecting me, my family, and my coworkers. Please help! Many of you know that I started a business called Prepear almost 5 years ago. It is an app that you can store all your recipes in one place, plan your meals, make grocery lists, and get your groceries delivered all in one place. Recently @apple yes, The trillion dollar Apple, has decided to oppose and go after our small business’ trademark saying our pear logo is too close to their apple logo and supposedly hurts their brand? This is a big blow to us at Prepear. To fight this it will cost tens of thousands of dollars. The CRAZY thing is that Apple has done this to dozens of other other small business fruit logo companies, and many have chosen to abandon their logo, or close doors. While the rest of the world is going out of their way to help small businesses during this pandemic, Apple has chosen to go after our small business. I’m not trying to get anyone to stop using or buying Apple products. I feel a moral obligation to take a stand against Apple’s aggressive legal action against small businesses and fight for the right to keep our logo. We are defending ourselves against Apple not only to keep our logo, but to send a message to big tech companies that bullying small businesses has consequences. HOW YOU CAN HELP: 1 Sign the petition (link in my bio or in my stories) 2 Share that same link on Facebook, Instagram, Twitter, etc. http://chng.it/QPd2mRYW #savethepearfromapple

Post udostępniony przez Healthy Kids Recipes•Routines (@superhealthykids) Sie 7, 2020 o 12:56 PDT



W serwisie Change.org firma Prepear stworzyła petycję, w której zachęca internautów do okazywania jej wsparcia. Na tę chwilę podpisał ją blisko 13 000 osób. Prepear w ten sposób chce nakłonić giganta z Cupertino do wycofania swoich zarzutów i umożliwienia rejestracji znaku towarowego.

„Przed zaatakowaniem nas Apple sprzeciwiło się dziesiątkom innych zgłoszeń znaków towarowych złożonych przez małe firmy z logo związanymi z owocami. Wiele z tych znaków graficznych zostało zmienionych lub porzuconych. Większość małych firm nie może sobie pozwolić na wydanie dziesiątek tysięcy dolarów na koszty walki w sądzie z Apple”, głosi komunikat.

Apple strzela z armaty do wróbla

Prepear to firma zatrudniająca pięć osób, która z oczywistych powodów nie może pozwolić sobie na poniesienie wysokich kosztów procesowych – z tego właśnie powodu jest z góry skazana na porażkę. Jej przedstawiciele podają, że bycie celem ataku ze strony działu prawnego tak dużej korporacji jest bardzo przykrym doświadczeniem.

Dotychczas prawnicy Apple skutecznie nakazywali zmianę logo m.in. jednej z norweskich partii politycznych oraz pewnej trasie rowerowej w Niemczech.

Czy widzicie jakiekolwiek podobieństwo pomiędzy znakami graficznymi obu firm? Czy uważacie, że Apple podjęło słuszne kroki?

Źródło: iPhoneCanada

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.