Mniej więcej w połowie miesiąca informowaliśmy Was o tym, że już wkrótce niektóre Smart TV i inne inteligentne sprzęty domowe mogą przestać działać. Wygląda na to, że prognozowana apokalipsa już się rozpoczęła, a pierwszymi jej ofiarami są urządzenia produkcji Samsunga – odtwarzacze Blu-ray i zestawy kina domowego. Sieć zalała fala komentarzy zrozpaczonych użytkowników elektroniki.
Urządzenia Samsunga przestały działać – tak po prostu
Internauci z całego świata (także z Polski) donoszą o tym, że ich odtwarzacze Blu-ray produkcji Samsunga oraz wybrane inne urządzenia południowokoreańskiego producenta przestały działać poprawnie. Wszystko zaczęło się w piątek, 19 czerwca, kiedy to w sieci pojawiły się doniesienia o dziwnym zachowaniu elektroniki.
W zależności od modelu, w odtwarzaczach wystąpiły usterki w postaci dziwnych odgłosów z wnętrza napędu, boot loopów uniemożliwiających uruchomienie sprzętu lub braku reakcji na polecenia wydawane z poziomu pilota.
wait, did _all_ the samsung blue-ray-players stopped working?
(because of course they do in 2020….)https://t.co/GM3lZLrl2I— Michael Sänger (@abductee_org) June 20, 2020
Co się dzieje?
Przyczyna problemu wciąż nie została zdiagnozowana, ale istnieją dwie teorie na jej temat. Pierwsza zakłada jakiegoś rodzaju felerną aktualizację, która w chwilę po udostępnieniu postanowiła „uceglić” urządzenia z całego świata. Wielu poszkodowanych doświadczyło jednak awarii na niewspieranych już akcesoriach. Bardziej prawdopodobny wydaje się kłopot z wygaśnięciem certyfikatów SSL, których Samsung postanowił po prostu nie zaktualizować. Tłumaczyłoby to brak możliwości nawiązania połączenia z serwerami Samsunga poprzez HTTPS i wpadanie elektroniki w boot loop.
Knowing nothing about the devices or the cause, this sounds a lot like an expired SSL certificate that was shipped in old firmware that nobody bothered to build an update for.https://t.co/FPdemTQHxZ
— Petru Ratiu (@rpetre) June 20, 2020
Jak naprawić uszkodzony sprzęt Samsunga?
Złe wieści: nie możecie niczego zrobić. Ze względu na specyfikę problemu zapewne nie będzie dało się go rozwiązać prostą aktualizacją oprogramowania. Samsung potwierdził występowanie usterki, ale nie zarekomendował do tej pory żadnego działania. Prawdopodobnie wszystkie urządzenia będą musiały trafić na serwis.