Jeśli korzystaliście kiedyś lub wciąż korzystacie z telefonu z ofertą na kartę (tzw. pre-paid), to z pewnością wiecie doskonale czym grożą operatorzy za niedoładowanie konta w terminie. Niedoładowanie konta określoną kwotą od zawsze wiąże się z utratą niewykorzystanych środków. Takie praktyki nie podobają się Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W ramach trwającego od września 2016 roku postępowania przeciwko operatorom Orange Polska, T-Mobile Polska, P4 oraz Polkomtel, ukarano ostatnią z tych firm. UOKiK od samego początku poddawał w wątpliwość przyjmowane przez operatorów stanowisko, zgodnie z którym brak doładowania oznaczał przepadnięcie niewykorzystanych środków na koncie. Urząd poinformował o zakończeniu pierwszego z postępowań, nałożeniu kary w wysokości 20 433 226 złotych na Polkomtel i wezwaniu do zaprzestania szkodliwych dla konsumentów praktyk.
„Uznałem, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów, dlatego nałożyłem na przedsiębiorstwo karę ponad 20 mln zł. Liczyliśmy, że operator wystąpi z propozycją wydania decyzji zobowiązującej, pomimo długiego czasu trwania postępowania tak się nie stało. Co więcej – praktyka nadal trwa”, powiedział Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Do tej pory utracone na rzecz operatora środki można było odzyskać na drodze procesu reklamacyjnego wyłącznie w formie kwoty przelewanej na konto abonenckie. Środki te od teraz powinny być wypłacane także w gotówce. Ma to chronić interes osób, które postanowiły zmienić operatora na innego i były pozbawione prawa do zwrotu.
„Na rynku usług telekomunikacyjnych panuje duża konkurencja, więc konsument powinien móc swobodnie wybierać najlepsze dla siebie oferty pre-paid. Tak się jednak nie dzieje bowiem konsument jest zmuszony do wykupywania doładowań tylko od jednego operatora z obawy przed utratą zgromadzonych na karcie środków pieniężnych. To operator dysponuje środkami swoich klientów i powinien je zwrócić na wniosek konsumenta automatycznie tak, jak się to odbywa na innych, europejskich rynkach”, mówi prezes UOKiK.
Decyzja UOKiK otwiera drogę do składania reklamacji
Jeśli kiedykolwiek korzystaliście z którejś z ofert Polkomtela i zabrano Wam gromadzone uprzednio środki, a postanowiliście zmienić operatora, możecie powołać się na decyzję UOKiK i żądać zwrotu środków w gotówce. W praktyce, możliwym jest domaganie się odzyskania pieniędzy nawet sprzed wielu lat. Oczywiście jeśli w dalszym ciągu jesteście użytkownikami Polkomtela i nie doładowaliście karty w terminie, w dalszym ciągu możecie domagać się zwrotu utraconych środków w ramach postępowania gwarancyjnego na swoje konto pre-paid.
Warto nadmienić, że w krajach takich jak Austria, Chorwacja, Hiszpania, Niemcy i Węgry zwrot niewykorzystanych środków jest powszechną praktyką.
Czekamy na decyzje UOKiK względem pozostałych operatorów. Koniecznie przekażcie tę wiadomość swoim znajomym korzystającym z ofert na kartę – być może uda im się odzyskać całkiem pokaźne pieniądze.
Źródło: UOKiK