Apple znowu utrudnia życie posiadaczom iPhone’ów – tym razem w kwestii wymiany baterii

Maksym SłomskiSkomentuj
Apple znowu utrudnia życie posiadaczom iPhone’ów – tym razem w kwestii wymiany baterii
{reklama-artykul}
Apple nie od dziś walczy z nieautoryzowanymi serwisami, które zajmują się naprawą jego sprzętu, ku niezadowoleniu wielu klientów. Tłumaczenie tego zachowania chęcią zapewnienia usług o najwyższej jakości jest dla wielu zwyczajną wymówką, za którą kryje się… chciwość. W końcu, po co firma ma dać zarobić innemu przedsiębiorstwu, skoro może zmusić klientów do korzystania z jej serwisów.

Chociaż raporty z marca tego roku sugerowały, że Apple powoli zaczyna uginać się pod wpływem protestów konsumentów, zmieniając swoją politykę, najnowsze doniesienia pokazują coś przeciwnego. Przypomnijmy, że jeszcze kilka miesięcy temu Apple miało zacząć wyrażać zgodę na naprawę iPhone’ów w oficjalnych serwisach, nawet jeśli te posiadają nieoryginalną baterię, co wydawało się przejawem dobrej woli. Tymczasem, gigant z Cupertino właśnie zaczął wręcz wymuszać na użytkownikach tych urządzeń wymianę nieoryginalnych baterii.

Jak donosi iFixIt, Apple aktywowało na niektórych swoich urządzeniach „uśpioną blokadę oprogramowania”, która blokuje niektóre funkcje systemu iOS. Chodzi chociażby o funkcje informujące o zdrowiu baterii – jej stopniu degradacji, maksymalnej wydajności czy pojemności. Jeżeli posiadacz jednego z takich urządzeń postanowił wymienić baterię sam lub w nieautoryzowanym serwisie, teraz nie może nawet sprawdzić, ile procent życia posiada bateria. Zamiast tego telefon wyświetla informacje o tym, że użytkownik powinien odwiedzić autoryzowany serwis Apple.

apple-bateria-blokada
Źródło: iFixIt

Co ciekawe, blokada aktywuje się nawet wtedy, gdy użytkownik bądź nieautoryzowany serwis wymieni baterię iPhone’a na inną, ale oryginalną. Jedynym sposobem na obejście problemu jest zapłacenie Apple za wymianę baterii na nową. Tylko autoryzowane serwisy firmy dysponują narzędziami, które pozwalają na sparowanie baterii z płytą główną iPhone’a (z pomocą mikrokontrolera Texas Instruments i specjalnego systemu uwierzytelnień).

Omawiana blokada podobno jest aktywna w iPhone’ach XR, XS i XS Mas, które działają na iOS 12 oraz iOS 13 beta.

Wiele osób zgadza się, że aktywacja blokady przez Apple jeszcze bardziej ogranicza i tak już mocno ograniczone prawa konsumentów giganta. Trudno uwierzyć w to, by ta miała służyć zwiększeniu bezpieczeństwa płynącego z korzystania urządzeń firmy, a nie zwiększeniu jej dochodów.

Źródło: iFixIt

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.