Która gra sprzedała się najlepiej w 2018? Steam podsumował mijający rok

Piotr MalinowskiSkomentuj
Która gra sprzedała się najlepiej w 2018? Steam podsumował mijający rok
{reklama-artykul}Rok 2018 upłynął pod znakiem wielu kontrowersji i niezrozumiałych decyzji deweloperów. Walka z lootbooksami, wysyp mobilnych gier, branżowe katastrowy, czy wszechobecne mikropłatności to tylko kilka z kuriozalnych wydarzeń minionych miesięcy. Jak to wszystko wygląda jeśli spojrzymy na gry pod kątem konkretnych kategorii?

Szczegółowe podsumowanie roku udostępnił właśnie Steam, który podzielił wszystkie gry na pięć kategorii:

·         Najlepiej sprzedające się gry 2018

·         Najlepsze premiery 2018

·         Najlepiej sprzedające się tytuły VR w 2018

·         Najlepsze gry, które opuściły fazę wczesnego dostępu w 2018

·         Najczęściej grane w 2018

Zacznijmy od pierwszego podpunktu. Jak możemy wyczytać na Steam Blog, wzięte pod uwagę zostały te produkty, które „osiągnęły najwyższy przychód w 2018 roku”. Chodzi więc tutaj zarówno o kwotę pochodzącą ze sprzedaży głównej produkcji, jak i wszystkich wewnętrznych płatności (mikropłatności oraz płatne dodatki). Nie dziwi więc fakt, że na liście pojawiły się gry oparte na modelu free-to-play.

Steam nie podaje dokładnych kwot, lecz dzieli produkcje na cztery grupy – platynę (miejsca 1-12), złoto (miejsca 13-24), srebro (miejsca 25-40) oraz brąz (miejsca 41-100). Nie będziemy rozwodzić się nad całą setką, ale skupimy się na najbardziej przychodowych tytułach. Wśród nich możemy znaleźć produkcje mające już kilka lat na karku, jak na przykład Rocket League, Dota 2, Counter Strike: Global Offensive, Warframe, czy też nawet Grand Therft Auto V. Nie zabrakło świeżych tytułów pokroju Monster Hunter: World czy Assassin’s Creed Odyssey.

Screenshot_2.jpg

Jeśli chodzi natomiast o najlepsze premiery, to Steam pokusił się o podział wszystkich wziętych pod uwagę 150 produkcji na miesiące, w których rozstały wydane. Zestawienie było tworzone w oparciu na przychód z pierwszego tygodnia oraz całkowity przychód z całego roku. Osoby tworzące ranking zauważyły, że znaczna część produkcji jest bardzo zróżnicowana nie tylko pod względem tematyki, ale także jeśli weźmie się pod uwagę miesiąc wydania. Tak też znajdują się tam tytuły niszowe skierowane do jednej grupy odbiorców, jak i te topowe tytuły.

Screenshot_3.jpg

Gry na VR zostały podzielone identycznie jak te należące do pierwszej z wymienionych kategorii. Steam chwali się, że rok 2018 był bardzo udany dla wirtualnej rzeczywistości, czego wynikiem jest chociażby ponad 1000 wydanych tytułów, które ją obsługują. Na liście bestsellerów znalazły się głównie produkcje, które już były na rynku, lecz dopiero po czasie zdecydowano się dodać do nich obsługę VR. Są to chociażby The Elder Scrolls V: Skyrim VR czy Fallour 4 VR. Nie zabrakło oczywiście zupełnie nowych produkcji, jak np. Beat Saber bądź VR Kanojo.

Screenshot_4.jpg

Czwarta kategoria to zaś uchylenie czoła tytułom, które zostały na tyle dopracowane, że wreszcie zostały oficjalnie wydane na rynek. Steam podkreśla, że zestaw tych gier pojawił się w podsumowaniu dlatego, że twórcy platformy chcą wyróżnić te gry, które „swoją ciężką pracą zbudowały oddane społeczności fanów i zostały w tym roku w pełni wydane. Wśród tego grona znalazły się takie gry jak chociażby Rust, Rimworld, Subnautica, Dead Cells czy The Forest.

Screenshot_5.jpg

Ostatnia kategoria stanowi chyba najważniejsze zestawienie. Są to powiem produkcje, w których udało zbudować się na tyle mocną społeczność, że przyciągają setki tysięcy graczy pomimo nawet kilku lat na karku. Tak też w grupie produkcji, z których korzystała w 2018 roku największa liczba graczy (czyli powyżej 100 tysięcy osób jednocześnie) znalazły się bardzo dobre tytuły pokroju Grand Theft Auto V, Path of Exile, Warframe oraz Paladins.

Screenshot_6.jpg

Trzeba oczywiście wziąć pod uwagę, iż to nie wszystkie ważne gry, które wyszły na światło dzienne w mijającym właśnie roku. Steam zbudował ten ranking na bazie produktów dostępnych tylko na własnej platformie, więc część zestawień może nie mieć podejścia do tych biorących pod uwagę ogólny rynek.

Źródło: Steam

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.