Facebook z nowym algorytmem do wykrywania fałszywych kont

Piotr MalinowskiSkomentuj
Facebook z nowym algorytmem do wykrywania fałszywych kont

Facebook przekazał informację o opracowaniu nowej metody wykrywania fałszywych kont opartej na sztucznej inteligencji. Deep Entity Classification (DEC) – bo tak się nazywa – to zaawansowany algorytm wykorzystujący uczenie maszynowe i uwzględniający różne rodzaje danych.

DEC uczyć się ma na podstawie aktywności obserwowanego konta, jak i zachowań występujących na profilach i stronach, z którymi podejrzany wchodzi w interakcje. Wykazano, że użycie metody zmniejsza występowanie liczby fałszywych kont o niemalże 27 procent. Warto zaznaczyć, iż Facebook prowadził testy DEC przez cały 2019 rok.

Algorytm przez ten czas udaremnił próby stworzenia ponad… 6,5 miliarda profili. Liczba ta robi wrażenie i wręcz nie sposób sobie wyobrazić, że aż tyle przypadków jest przechwytywanych już na poziomie rejestracji. Oszuści, którym udało się przebić przez system zabezpieczeń, są podobno w większości wykrywani automatycznie kilka sekund po całym procesie zakładania konta.

Facebook zdaje sobie sprawę, że wiele zostało do zrobienia. Według szacunków, około 5 procent ze wszystkich miesięcznie aktywnych 2,89 miliardów użytkowników, to konta zaliczające się do kategorii „naruszających warunki korzystania z usługi”. Mowa tu więc o oszustach, spamerach i osobach próbujących wyłudzić dane innych konsumentów.

Tytułowy algorytm został niedawno ulepszony właśnie po to, by jeszcze lepiej analizować zachowania użytkowników. Trudno to sobie wyobrazić, ale DEC ma badać około 20 000 elementów na każdym profilu. Wszystko w celu skuteczniejszego wykrywania oszustów, których metody działania są coraz przebieglejsze.

Jest to obecnie niezwykle ważne np. dla amerykańskiego rynku. W listopadzie odbędą się tam wybory prezydenckie i już teraz na Facebooku pojawia się masa fałszywych kont zachęcających do głosowania na tego, a nie innego kandydata.

Źródło: The Verge

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.