Szef Apple: musimy bardziej dbać o prywatność użytkowników

Mateusz PonikowskiSkomentuj
Szef Apple: musimy bardziej dbać o prywatność użytkowników
Problemy z prywatnością użytkowników oraz ich danych są tematem bardzo dyskusyjnym – niektórzy producenci stawiają wszystko na to, aby je chronić, a niektórzy nie mogą powstrzymać się przed potajemnym ich rozdawaniem. W tym celu Unia Europejska wprowadziła w tym roku nowe regulacje, jednak szef Apple, Tim Cook twierdzi, iż każda firma technologiczna powinna pójść o kolejny krok dalej i stworzyć jeszcze lepsze mechanizmy, które zabezpieczą informacje na nasz temat.

Tim Cook potępił głównie dwie firmy: Google oraz Facebooka – obie marki sprytnie wykorzystują profile użytkowników do tworzenia sprecyzowanych reklam oraz budowania „profili”, które mogą zostać wykorzystane przez osoby zajmujące się marketingiem. Kryzys prywatności w sieci oraz poza nią jest według Tima Cooka rzeczą realną i nie zmyśloną. Ciężko się z tym nie zgodzić.

Szef amerykańskiej firmy z jabłkiem w logo może pozwolić sobie na rzucanie tego typu haseł oraz kierowanie uwag w stronę największych firm technologicznych: owszem, Apple zbiera dane na temat użytkowników, jednak wykorzystuje je w zupełnie inny sposób. Każdy z użytkowników może pobrać odpowiedni pakiet informacji, które zostały zebrane na jego temat od czasu korzystania z urządzeń z jabłkiem w logo i każde archiwum wskazuje na to, iż tych informacji nie da się konkretnie przypisać do danej osoby.

Tim Cook ma jednak inne problemy: sprzęty Apple dzięki technologii Face ID zbierają odcisk twarzy użytkownika, a zegarek Apple Watch kolekcjonuje ogrom medycznych danych, które mogłyby zostać wykorzystane w niecny sposób przez firmy czy niektóre, niezależne podmioty. W ostatnich latach Apple zaostrzyło własne zasady dotyczące prywatności: firma stworzyła chociażby narzędzie do blokowania śledzenia użytkownika w przeglądarce Safari czy też stale ulepsza pojedyncze funkcje, które pozwalają chociażby na brak możliwości pobrania danych z iPhone’a już po godzinie jego nieaktywności.

Niestety Apple ma więcej wspólnego z Facebookiem i Google niż firma chciałaby przyznać. Pozostaje mieć nadzieję, że głosy największych gigantów z branży zmienią coś w najbliższej przyszłości.

Źródło: CNN / YouTube

Udostępnij

Mateusz PonikowskiWspółzałożyciel serwisu instalki.pl od ponad 18 lat aktywny w branży mediów technologicznych.