W tych przeglądarkach będziesz mógł logować się bez podawania hasła

Aleksander PiskorzSkomentuj
W tych przeglądarkach będziesz mógł logować się bez podawania hasła
Logowanie się do usług oraz stron internetowych może być uciążliwe – szczególnie biorąc pod uwagę, że haseł do zapamiętania z roku na rok tylko i wyłącznie przybywa. Już niedługo ten proceder może zostać jednak uproszczony. Nowy standard WebAuthn ma przełożyć się na prostsze i szybsze logowanie – bez konieczności pamiętania hasła. Pierwsze przeglądarki, które zaczną wspierać technologię od W3C i FIDO Alliance, to Google Chrome oraz Mozilla Firefox.

Niestety, ale Apple nie skomentowało swojej decyzji związanej z wdrożeniem WebAuthn do Safari – to dziwna sytuacja bowiem firma z Cupertino również odpowiadała za stworzenie tego rozwiązania.

WebAuthn działa na zasadzie specjalnego tokena USB lub zabezpieczenia biometrycznego – w ten sposób możecie zalogować się już na swoje konto chociażby w usługach Google’a czy na Facebooku. Kod standardu jest dostępny w postaci open-source, co ma ułatwić programistom stron i aplikacji na szybszą implementację rozwiązania: to wszystko oczywiście z korzyścią dla nas, użytkowników. Standard WebAuthn jest również bezpieczny oraz bardzo skuteczny w kontekście odpierania ewentualnych ataków phishingowych. 

Do skorzystania z tej technologii będzie wymagany specjalny klucz, który może zostać zapisany na dysku przenośnym lub po prostu na pendrivie. Na szczęście będzie można skorzystać także z odcisku palca (jako zabezpieczenia biometrycznego), wzoru lub kodu PIN – ale tylko i wyłącznie podczas drugiego zalogowania. Za pierwszym razem dalej trzeba będzie podać tradycyjne hasło.

WebAuthn jest standardem, który zapewne w niedalekiej przyszłości stanie się rozwiązaniem powszechnym. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko czekać aż większa liczba producentów oraz twórców pozwoli w swoich programach na logowanie się za pomocą nowej metody.

Będziecie korzystać?

Źródło: The Inquirer

Udostępnij

Aleksander PiskorzDziennikarz technologiczny - od niemal dekady publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Autor newslettera tech-pigułka. Obecnie zajmuje się wszystkim co związane z szeroko pojętym contentem i content marketingiem Jako konsultant pomaga również budować marki osobiste i cyfrowe produkty w branży technologicznej. Entuzjasta sztucznej inteligencji. W trybie offline fan roweru szosowego, kawy specialty i dobrej czekolady.