XCOM: Enemy Unknown: Recenzja gry (PC)

R.PredkoSkomentuj
XCOM: Enemy Unknown: Recenzja gry (PC)

Wstęp

Zdarzenie to choć tragiczne, dało początek czemuś co w historii naszej cywilizacji zaistniało po raz pierwszy. Mowa tu o zjednoczeniu się ludzkości w walce z najeźdźcą, której efektem stało się założenie organizacji XCOM – zrzeszającej siły wielu krajów. Jednak aby pokonać nieprzyjaciela, potrzebny jest człowiek, który nie bojąc się trudnych decyzji, gotów będzie podjęcia trudów dowodzenia całym tym przedsięwzięciem. Tym człowiekiem jesteś Ty graczu i to od Twoich działań zależy teraz przyszłość naszej planety.

XCom10
Batalia, w której weźmiesz udział to wyzwania czysto strategiczne, podzielone na dwie płaszczyzny aktywności. Jedna z nich dotyczy działań taktycznych, rozgrywanych bezpośrednio na polu walki. Tutaj właśnie wydając rozkazy grupie uzbrojonych żołnierzy, wykonujących szereg niebezpiecznych misji, w trakcie trwania których staną oko w oko z najeźdźcami, zabijając ich lub ginąc na polu chwały. 

Walka

W skład oddziału, którym będziesz dowodzić, wchodzi czterech uzbrojonych żołnierzy. Z czasem jednak pojawi się możliwość zwiększenia zasobności grupy uderzeniowej do liczby sześciu osób. Początkowo mamy więc do dyspozycji jedynie zgraję żółtodziobów, nie różniących się od siebie ani rangą ani podstawowym uzbrojeniem. W miarę udziału w kolejnych misjach, zbywają oni jednak punkty doświadczenia, awansując tym samym w wojskowej hierarchii. Co ciekawe, podczas awansu brane są również pod uwagę indywidualne predyspozycje każdego z żołnierzy, na podstawie których wraz z pierwszym nabytym stopniem przyznana zostanie specjalizacja oraz adekwatna dla niej broń.

XCom4
Dostępne klasy żołnierzy to Grenadier, Snajper, Żołnierz wsparcia oraz Szturmowiec. Oprócz typowych dla siebie broni, w miarę kolejnych awansów zdobywają oni specjalne umiejętności, zwiększające skuteczność na polu walki. 

Starcia, w których dowodzimy swoim oddziałem, odbywają się w systemie turowym, wymuszając na Tobie konieczność dokładnego planowania każdego ruchu. Jedna nieprzemyślana decyzja, skutkować może śmiercią żołnierza lub też niepowodzeniem całej misji. Kosmici bowiem to sprytne istoty, które nawet na najłatwiejszym poziomie trudności gry, potrafią przysporzyć wielu problemów. Nie ma jednak co panikować, bowiem zimna krew, oraz umiejętne wykorzystanie cech podwładnych stanowić będą klucz do sukcesu.

Każda z misji, niesie ze sobą osiągnięcie pewnych celów, wytyczne co do których otrzymujemy na odprawie. Szczęśliwe ukończenie zleconych zadań owocuje przyznanymi nagrodami, wpływającymi na skuteczność działań organizacji XCOM. Ponadto na polu walki, Twoi podopieczni znajdować będą rozmaite przedmioty oraz ciała obcych, które posłużą jako obiekty badawcze. Szczegóły tego procederu poznasz jednak za chwilę.

Przed wyruszeniem na pole walki, możemy ingerować w skład drużyny, dobierając jednostki wedle własnego uznania. To jednak nie wszystko, bowiem perspektywa modernizacji dotyczy także wyposażenia, którym dysponują żołnierze oraz ogólnego ich wyglądu (twarz, fryzura, kolor włosów, kolor skóry, kolor pancerza).

XCom7

Centrum dowodzenia

Skoro znasz już z grubsza warunki panujące na placu boju, czas byś zgłębił tajniki, funkcjonowania struktur podległej Ci bazy. To właśnie tu podejmowane są wszelkie kluczowe decyzje związane z ekonomią, opracowywaniem nowych technologii, czy też konstruowaniem rozmaitych wynalazków. W szczegóły wprowadzi Cię świetnie przygotowany samouczek, pozwalający w praktyce zapoznać się z wszelkimi zależnościami oraz zasadami kierowania projektem XCOM. Co niezwykle ważne cała baza umieszczona została pod powierzchnią Ziemi.

Serce bazy stanowi Centrum kontroli, gdzie obserwując holograficzny model naszej planety, odbieramy sygnały dotyczące poczynań kosmicznych agresorów. Tutaj też otrzymywał będziesz wytyczne względem każdej misji.

XCom1
Kolejne pomieszczenie to Laboratorium. Pracujący w nim naukowcy, poświęcają cały swój czas, badaniu przedmiotów pochodzenia pozaziemskiego. Dzięki ich pracy, zdobyte podczas misji fragmenty broni, nieznane urządzenia czy nawet ciała pokonanych wrogów staną się kluczem do zgłębienia tajników wrogiej cywilizacji, pozwalając zastosować obce technologie przy tworzeniu własnych konstrukcji. 

Wyniki badań opracowywanych w laboratorium, przekazywane będą do kolejnego miejsca, czyli do działu technicznego. Tutaj to zlecamy zatrudnionym inżynierom konkretne prace, polegające na konstruowaniu określonych wynalazków a także na rozbudowie bazy o kolejne moduły.

Przeprowadzanie badań oraz proces produkcyjny każdego z projektów, będzie możliwy tylko wtedy gdy spełnione zostaną określone kryteria. Mowa tu oczywiście o finansach a także o liczności personelu. Gotówkę oraz pracowników (technicy, naukowcy) zdobywamy wykonując pomyślnie zlecone zadania lecz nie tylko. Stałe źródło dochodu bowiem, daje nam wystrzelenie satelity który obserwował będzie określony obszar globu. Personel natomiast zwiększa się wraz z wybudowaniem odpowiednich modułów w bazie. Nie jednokrotnie więc musiał będziesz zadecydować na co przeznaczyć pieniądze a także konstrukcję którego sektora bazy rozbudować.


XCom2
Trudne decyzje dotyczą również wystrzeliwania wspomnianych przed chwilą satelitów, bowiem regiony, które znajdą się w jego zasięgu, zyskują miano bardziej bezpiecznego, dzięki czemu znacząco obniża się poziom paniki wśród zamieszkałych tam obywateli. Musisz pamiętać, że gdy wskaźnik ten osiągnie maksimum, dany region automatycznie przestanie wspierać naszą organizację. 

Satelity mogą zatem stać jednym z celów ataku obcych dlatego koniecznym będzie zapewnienie im bezpieczeństwa. Uczynić to możemy konstruując myśliwce bojowe, które po wypatrzeniu zbliżającego się zagrożenia, będą w stanie powstrzymać agresorów. Jednostki powietrzne, konstruujemy w hangarze, natomiast laboratorium oraz dział techniczny, pozwalają na opracowywanie i tworzenie rozmaitych podzespołów, używanych przez myśliwce.

Kolejnym pomieszczeniem są koszary, w których za odpowiednią kwotę zakupisz ulepszenia, wpływające bezpośrednio na działania Twoich żołnierzy. Wykupując odpowiednie profity zyskasz między innymi możliwość zwiększenia liczebności swojego oddziału lub ilości zdobywanych przez żołnierzy punktów doświadczenia. Chcąc jednak zastosować kolejne z ulepszeń, oprócz pieniędzy potrzebował będziesz w oddziale jegomościa z określoną rangą.

XCom8
Ostatnie pomieszczenie, z którego przyjdzie Ci korzystać jako osobie dowodzącej projektem XCOM, jest pokój sytuacyjny, w którym to obserwować będziesz poziom paniki w krajach wspierających walkę z najeźdźcą. 

Uwagi końcowe

Podczas tej krótkiej odprawy, poznałeś już większość swych codziennych obowiązków, z którymi przyjdzie Ci borykać się podczas kampanii. Nie zapominaj jednak o jednej bardzo ważnej kwestii – Twoje działania nieustannie obserwowane są przez członków rady. Co miesiąc wystawiają oni opnie adekwatną do Twych poczynań i w zależności od tego jak razisz sobie na powierzonym stanowisku, czeka Cię nagroda lub adekwatna kara. 

To czy zdecydujesz się podjąć wyzwania, zależy jedynie od Twej woli. Wiedz jednak że łatwo nie będzie. Jako człowiek, któremu dane było pełnić funkcję dowodzącego przekażę Ci teraz kilka własnych uwag, dzieląc się tym samym spostrzeżeniami.

Po pierwsze, na początku, możesz być nieco przytłoczony ilością dostępnych w grze opcji, jednak dzięki współpracownikom, którzy w początkowej fazie Twej kariery, wprowadzą Cię w podstawy, zaczniesz zrozumieć wszelkie zależności i zasady tu panujące. Słuchaj uważnie co mają Ci do przekazania a w mgnieniu oka zauważysz że wcale nie jest to takie trudne.

XCom3
Po drugie, każda Twoja decyzja odbije się szerokim echem na działaniach projektu XCOM. Z rozwagą więc decyduj o każdym kroku, pamiętając że niejednokrotnie będziesz musiał wybrać mniejsze zło.

Walki, podczas których wydawał będziesz polecenia swoim żołnierzom stanowić będą tą płaszczyznę aktywności, w której nie raz przyjdzie Ci liczyć na odrobinę szczęścia, własny zmysł taktyczny i umiejętności oraz sprzęt, dźwigany przez każdą z jednostek. Wszystko to ukazane zostanie Twoim oczom za pośrednictwem dopracowanych modeli graficznych, wzbogaconych animowanymi wstawkami. Które potrafią zrobić naprawdę duże wrażenie. Obserwując, poczynania moich podwładnych, wykonujących każdy z rozkazów, byłem niezwykle zaabsorbowany, ujęciami w których biegnąca postać przeskakiwała przez okna, rozbijając szybę impetem swojego ciała. Niezapomniane przeżycie towarzyszyły mi również w chwilach śmierci każdego z przeciwników.

XCom11
Tym co może nieco zniechęcić Cię do wykonywania kolejnych misji, jest fakt, że niejednokrotnie są one do siebie bardzo podobne. Do znudzenia więc musiał będziesz odwiedzać miejsca w których spoczął zestrzelony pojazd i przeszukując wrak, toczyć boje z ocalałymi. Dość często przyjdzie Ci również eskortować ocalałych cywilów lub ważne osobistości, tak by bezpiecznie dotarły do miejsca ewakuacji. Nie zabraknie również zadań polegających na oczyszczeniu określonego terenu z obcych. Pomimo tego pozornego urozmaicenia, po kilku z rzędu wykonanych misjach możesz poczuć się nieco znużony. 

Wielkie emocje wyzwalają się natomiast pod wpływem oprawy dźwiękowej, która w genialny wręcz sposób wprowadzi Cię w klimat obserwowanych wydarzeń.

Niezaprzeczalnym plusem, całości jet tu również możliwość zmierzenia się z żywym przeciwnikiem na polu walki. Decydując się na taką formę aktywności, czeka Cię rozgrywka w trybie Multiplayer, podczas której dowodząc grupą żołnierzy skonfrontujesz swoje umiejętności taktyczne z rzeczywistością.

XCom9
Jeśli więc pokrótce miałbym wyrazić swoją opinie na temat projektu XCOM, którym przez pewien czas dane było mi dowodzić, stwierdzam z pełnym przekonaniem, warto poświęcić mu swoją uwagę. Oprócz emocji, których uświadczysz jako osoba decyzyjna, czeka Cię jednak wielka odpowiedzialność. Od teraz los naszej planety spoczywa bowiem w Twoich rękach. 

Wymagania minimalne:

Procesor: 2.4 GHz
Pamięć RAM: 2 GB
Karta graficzna: 520 MB
Wolne miejsce na dysku: 20 GB
Systemy operacyjne: Windows XP/Vista/7/8

Udostępnij

R.Predko