Smartfony z Chin, a gwarancja w Polsce. Sprawdź jakie masz możliwości

Mateusz PonikowskiSkomentuj
Smartfony z Chin, a gwarancja w Polsce. Sprawdź jakie masz możliwości
{reklama-artykul}
Zakup smartfona bezpośrednio w Chinach przestał być czymś niezwykłym i stał się najbardziej racjonalnym wyborem. Możliwość płatności w złotówkach, skuteczne zabezpieczenia przed oszustwami, dobra logistyka i przede wszystkim atrakcyjne ceny zachęciły Polaków do korzystania z ofert zagranicznych sklepów z elektroniką.

Co jednak z gwarancją i możliwością naprawy chińskiego smartfona w Polsce? Zdecydowana większość klientów nie zastanawia się nad tym faktem podczas dokonywania zakupu. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy urządzenie przestaje działać. Lokalne serwisy smartfonów często nie podejmują się naprawy tego typu urządzeń – powodem jest nieznajomość ich konstrukcji lub brak części zamiennych.

Nie przegap: Solidna wyprzedaż smartfonów Xiaomi – sprawdź listę kuponów

Gwarancja gwarancji nierówna

W przypadku zakupu urządzenia w Chinach istnieje kilka rodzajów gwarancji. Najpopularniejsze sklepy z elektroniką – jak na przykład Aliexpress, Banggood, Gearbest oferują klientom z Polski możliwość darmowej, najczęściej rocznej naprawy smartfona w ramach gwarancji. Konieczne jest jednak odesłanie uszkodzonego urządzenia do sprzedawcy, co wydłuża cały proces do kilku lub kilkunastu tygodni. Większość sprzedawców rekompensuje jednak koszt wysyłki więc nie należy obawiać się dodatkowych wydatków.

Zdarzają się również przypadki, że sklep prosi o przesłanie filmiku obrazującego usterkę i ocenia czy podlega ona gwarancji. Jeżeli tak, wystarczy wycena naprawy z lokalnego serwisu, a sprzedawca zwróci odpowiednie środki.

Co ciekawe, w przypadku niektórych sklepów możliwe jest płatne przedłużenie gwarancji do dwóch lat lub nawet wykupienie za dodatkową opłatą gwarancji, która będzie zapewniała możliwość naprawy urządzenia w Polsce. Warto przy tym wrócić szczególną uwagę na zjawisko tzw. dropshippingu – jest to sytuacja, kiedy sprzedawca w serwisie aukcyjnym zamawia telefon z chińskiego sklepu na adres kupującego w Polsce. Naprawa gwarancyjna tak kupionego urządzenia jest praktycznie niemożliwe.

Naprawa

A co z naprawami pogwarancyjnymi?

Niestety gwarancja – zarówno ta realizowana w Polsce jak i w Chinach, nie obejmuje usterek mechanicznych. A te zdarzają się użytkownikom smartfonów statystycznie najczęściej. Dlatego uszkodzony ekran, rozbitą szybkę lub pękniętą obudowę trzeba w takim przypadku naprawić na własną rękę w serwisie pogwarancyjnym. Wtedy często okazuje się, że koszt takiej usługi znacznie przekracza wartość nowego urządzenia. Dlaczego tak jest?

„Naprawa mało popularnych i egzotycznych urządzeń nie zawsze jest możliwa i opłacalna, a klienci nie zdają sobie z tego sprawy” – twierdzi Piotr Pachota z serwisu GoRepair.pl. „Wbrew pozorom problemem nie jest skomplikowana budowa ani brak dokumentacji technicznej. Główną przyczyną, uniemożliwiającą naprawę niektórych smartfonów jest utrudniony dostęp lub wysoka cena części zamiennych”

Oczywiście trzeba pamiętać, że niektóre chińskie marki szturmem podbiły polski rynek więc w ich przypadku nie powinno być problemu z częściami zamiennymi. Doskonałym przykładem jest szalenie popularne Xiaomi.

Gdzie szukać kuponów i promocji na produkty z Chin?

O ciekawych promocjach informujemy na bieżąco publikując artykuły z serii „Deal dnia„. Zachęcamy również do dołączeniu do grupy China Deal na Facebooku gdzie codziennie pojawiają się ciekawe oferty bezpośrednio z chińskich sklepów internetowych.

Źródło: GoRepair / wł. / Foto: YouTube

Udostępnij

Mateusz PonikowskiWspółzałożyciel serwisu instalki.pl od ponad 18 lat aktywny w branży mediów technologicznych.