Duży wyciek z serwerów. Dane tysięcy aktorów i statystów w sieci

Aleksander PiskorzSkomentuj
Duży wyciek z serwerów. Dane tysięcy aktorów i statystów w sieci
W ciągu ostatnich tygodni nie mamy chyba zbyt dużego szczęścia do wycieków informacji i ataków cyberprzestępców. Najpierw Facebook, później atak na fabrykę Boeinga, a teraz… odkrycie w internecie niezabezpieczonej bazy danych dziesiątek tysięcy statystów, aktorów oraz innych aspirujących pracowników z branży mediów.

Za wyciek odpowiedzialna jest jedna z agencji, która na co dzień współpracuje z polską telewizją publiczną. Sprawa wydarzyła się zarówno po stronie serwerów wspomnianej agencji, jak również TVP. Dzięki prostemu zapytaniu w wyszukiwarce Google, które skupiało się do zawężenia kryteriów do wybranych dokumentów, praktycznie każda osoba mogła podejrzeć plik z imieniem i nazwiskiem, adresem zamieszkania oraz numerem PESEL niektórych aktorów i statystów. To jeszcze jednak nie koniec.

Oprócz trzech wymienionych wyżej wrażliwych danych, do sieci przedostały się również pełnomocnictwa, numery dowodów osobistych oraz… filmy, na których modelki i modele przedstawiali się i podawali swoje wymiary. Do tego wszystkie można dołożyć też katalog z fotografiami.

Poszkodowani są nieprofesjonalni aktorzy, pełnomocnicy osób niepełnoletnich oraz wszystkie osoby, które w ostatnim czasie chciały podjąć pracę w TVP.

Baza danych, która była widoczna w sieci znalazła się tam za sprawą błędu – informacje podczas przesyłania ich między serwerami nie były szyfrowane. Luka oczywiście została załatana, jednak nie wiadomo, jak długo wspomniane informacje były dostępne oraz czy ktokolwiek skorzystał z nich w niecnych celach.

Ponoć z całej sytuacji wyciągnięto już wnioski, ale jeśli któraś z osób zostanie poszkodowana, to tylko przez pomyłkę administratorów.

Oby nic poważnego się nie stało.

Źródło: Niebezpiecznik

Udostępnij

Aleksander PiskorzDziennikarz technologiczny - od niemal dekady publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Autor newslettera tech-pigułka. Obecnie zajmuje się wszystkim co związane z szeroko pojętym contentem i content marketingiem Jako konsultant pomaga również budować marki osobiste i cyfrowe produkty w branży technologicznej. Entuzjasta sztucznej inteligencji. W trybie offline fan roweru szosowego, kawy specialty i dobrej czekolady.